Göteborg - Västerås tur och retur

Göteborg, lördag  klockan är 18:00 och vår resa till Västerås tar sin början.Vid låg fart är Sprintern lika tyst i kupén som en vanlig personbil.När man kommer upp i motorvägsfart ökar vägljudet ,men det är inga problem att prata i normal samtalston med min son.Kör förbi Alingsås och därmed börjar den tråkigaste vägsträckan på denna resan.80 km/t och fullt med fartkameror är inte det roligaste om man vill testa en bil.Jag får ändå möjligheten att testa bilens respons vid gaspådrag och den svarar bra och verkar pigg,trots sin storlek.När jag passerat Vårgårda och vägen blir något bredare  finns möjlighet att köra om.Att göra en säker omkörning är inga problem med denna bilen.Sonen ber mig höja ljudet på stereon ju mer jag ökar farten. Stereon är något av det sämsta jag har hört i en bil.Även om det är orginalstereo och dito högtalare så kan detta paketet inte vara Mercedes stolthet när det kommer till bilstereo.Ju högre man höjer ju plattare ljud blir det och den har  en bas som är lika tråkig som en repris med Susanne Lanefelt.Här har ingen knipit för att ljudet ska bli bra inte.Som tur är fungerar radion i sig själv bra och man får in många kanaler till min sons stora glädje ,då han byter kanal var 30 sek.

Det är nu mörkt ute och jag får möjlighet att testa helljuset.Det fungerar väldigt bra.Ljusbilden når långt framför bilen och jag upplever inte att man måste ha ett par tre stycken Bosch extraljus monterade i fronten för att du skall se vad som finns långt framför bilen. En rolig detalj nu när vi passerat Laxå och kör ut på motorvägen är bränsleförbrukningen. I Göteborg drog den enligt mätaren 8.6 L/100Km när jag körde blandad körning,men nu när jag kört långa sträckor i 100-110 så drog den 10,4. Jag kom aldrig under detta så länge jag körde på motorvägen.Rullar in i Örebro och sittdynan i förarstolen börjar göra sig påmind där bak. Stolen var inget att klaga på så länge det gällde korta sträckor ,men under långa körningar så blir man trött i ändan och stel i kroppen. Min gamla Volvo 945 hade bättre stolar.Nu är det 10 mil kvar och nästan ingen trafik överhuvudtaget,så jag gasar upp bilen i 120 och trycker in farthållaren. Bilen går stabilt på vägen och jag behövde inte bromsa förrän jag kom till en annan del av Köping ,närmare bestämt där vajerräckena ömsom tvåfiligt ömsom enfiligt tar över. En äldre man som missuppfattat vad för typ av väg han kör på får både mig och en polsk lastbilschafför att trycka på bromsen.Detta reder dock ut sig när det blir tvåfiligt för polska lastbilschaffören trycker plattan i botten och jag hänger på och snart är gubben som kör i 60 ett minne blott. Klockan är 21:56 när vi kommer fram till Västerås. Klockan 22:04 sitter jag på en cykel med 4 kalla öl som ligger i en "Ullaredspåse" och  har siktet inställt på stadshuset och det kulturkalas som pågår i staden. Klockan 03:00 går kompisen och jag ut från utestället hattfabriken efter en mycket  trevlig kväll och imorgon söndag är det hemfärd till Göteborg.