100 mil har passerat

Nu har jag kört över hundra mil med Sprintern, och det är med blandade känslor. 

Tre fördelar jämfört med närmaste konkurrent

Det finns bra saker med Sprintern, och dom är 

  1. Svängradien
  2. Automatlådan
  3. Elektroniska hjälpmedel

Dock är nackdelarna många

Tycker att den drar orimligt mycket diesel men det beror nog främst på att drivlinan är tungrodd, vidare är den bakhjulsdriven som känns väldigt mycket 80tal plus att det knappast hjälper vid riktigt vinterföre, när man åker olastad.

 

Förvaringsutrymmerna i hytten är inte så många som Renault Master har, och fransosen har även en skrivplatta och laptop bord, det är riktigt smart. Då man tillbringar mycket tid i bilen är det skönt med en större plan yta. Detta saknas dessvärre helt i Sprintern då placeringen på dess "bord" är väldigt avigt.

 

Förstår heller inte varför det ska vara fullhöjd i hytten, då det hade varit väldigt smart förvaring till bland annat spännband och diverse om det utrymmet hade varit åtkomligt från lastutrymmet istället.

 

 

Vidare är lastutrymmet ganska bra, dock inte så bra som i fransosen, eftersom dom ska envisas med att ha ett insteg i hela sidodörrens bredd försvinner en pall plats om man inte bygger något eget, eller köper MB tillbehöret.

 

4 helpall sen är det fullt.

 

Tycker Mercedes borde kolla in marknaden lite så kanske dom också kan lära sig att bygga vettiga transportbilar, för det går inte att hävda att en Sprinter är prisvärd mot sin närmaste konkurrent Renault Master, främst för att det skiljer över 150 000:- på båda bilarna, och som transportbil i yrkesmässig trafik är Mastern bättre!