Då var sprinten tillbaka...


Onsdagen blev en dag i stadstrafik, att en så stor bil kan kännas som en person bil och bli så lätt manövrerad på små gator känns riktigt bra. Vändradien, och de delade backspeglarna tillsammans med backkameran gör den lätt att backa eller parkera i trånga utrymmen. Dock blir en 45 graders utfart helt blind då hela vinkeln mellan det man ser i backspegeln fram till att man får sikt genom högra sidorutan helt död. Där behövs en vidvinkelspegel. 
Såg att någon slagit ner på bränsleekonomin men jag har lyckats köra min på 1,1 lit i stadstrafik med riktigt små sträckor och tycker det är helt ok. 
SÅÅÅ… start stoppfunktionen som jag aldrig gillat, fungerar så perfekt på denna bil att jag nästan inte märker av den. Där emot inser jag nu hur effektivt det kan vara när det tar 20 min att förflytta sig en sträcka som inte borde ta mer än 10 minuter, då har man sparat en del diesel och minskat på utsläppen. 
På tal om det måsta jag slänga in en parantes av missnöje över att Göteborg har blivit en stad där man snart får ta verktygslådan på spårvagnen för med bil kommer man snart inte fram någonstans. Hoppas Smartson kan utse en testpanel att granska trafikplaneringen i denna annars underbara stad.
Torsdag
Idag har varit en dag i skärgården med båt, tyvärr då min sprint inte var amfibie utrustad fick den stanna på land, men även där mötte den mina behov då den varit ett magasin fyllt till bredden. Att komma till bilen sent på kvällen, trött och sliten så är det en härlig miljö att hoppa in och värmen kom snabbt.
Sittkomforten är ju helt klart lyckad, men elektroniken känns ibland lite fransk och stjäl lite onödigt mycket uppmärksamhet, det krävs att man lär känna bilen riktigt för att kunna hålla uppmärksamheten på vägen. 
I morgon lämnar jag tillbaks bilen men jag måste erkänna att den redan väckt nya behov, så det kommer att bli med saknad. 
Fredag
Idag blev det igen korta distanser med i och urlastningar och jag förvånas över hur bekvämt man rör sig in och ur skåpet, höjden på steget funkar bra även när man bär tungt.. När man har mycket last blir det enkelt att få ut gods även genom sidodörren då den är riktigt stor, kanske är jag lite tveksam till tyngden på sido-dörren och för att slippa klippa fingrarna av någon skulle det kanske vara bra med lite servo hjälp som låser till den sista biten. 
 Men nu vill jag glömma alla tekniska finesser och lösningar och stanna vid mitt allmänna omdöme om den här sprinten. För mig är det en jobbarbil och viktigt är att den är praktisk men även bekväm och det är sprinten.  Även om jag risat en del detaljer försvinner de lätt bakom en fantastisk bil som i sin helhet ger mig en riktigt GO känsla och för den som behöver en bil i den storleken måste den ju bara provköras. 
Så till, Mercedes,  Hedin bil med Peter Bengtsson och Smartson, tack för en rolig vecka och för förtroenden ni visat mig.
Olle Johnson