Uppdrag utfört!

Jag håller med alla andra som testat Sprintern att veckan gick alldedes för fort. Hälften av leveranserna kunde jag inte göra i testbilen då alla skador eller/och skönhetsfel skall bekostas av oss testpiloter enligt Hedin Bil. Jag är glad att Hedin Bil slarvade med reklamtexten. För den slapp jag skylta med under min test-vecka.

 

Och för att börja med de dåliga anteckningarna börjar jag just med Hedin Bil. Jag fick inget samtal som lovat på torsdagen utan jag tog själv initiativ och ringde Hedin Bil i Kungsbacka. De hade såklart ingen aning om att jag skulle hämta en "test-bil", -titulerad som låne-bil en vecka. INGET var förberett och förseningarna drog ut på tiden även över först utlovade måndagen 23/9. Där stod jag enligt löften om inte infriades och fick vackert ta industri-pendel-bussen hem igen. Hedin Bil ligger inte centralt kan jag deklarera.

Tisdagen 24/9 kl15.00 stod jag och var lovad en snabb utlämning men återigen tog det en timme cirkus innan säljarna hade rett ut alla saknade papper och instruktioner för testomgången. Att jag var sist i prioriteringen var inte minst påtaglig när säljaren var tvungen att ta ett tjugo minuters samtal och bad mig vänta,,,,

Att man sedan vid genomgången av bilen missade, eller snarare lyckades "glömma" att säga att bilen var snustorr var droppen. Precis utanför infarten till Hedin bil varnade bilen att jag skulle uppsöka tankställe omgående. Man hade hällt i knappt någon liter diesel för 940kr fick jag fylla tanken ur egen plånbok.

Någon som sen skulle visa sig ta ytterligare två veckor att korrigera och lyckas återbetala. Kan nämnas att vid skrivande stund är inte pengarna på mitt konto,, än.

Så jag är fruktansvärt besviken på Hedin Bils agerande i mitt fall. De verkar inte ha råd att ombesörja konsument-test ur sin mercedespool utan större omständigheter och problem. Mig kostade det fyra arbetstimmar av väntan, felaktiva löften och besked och i sista minuten ändrade leveranstider. Något jag kunde tjänat pengar på istället för att rulla tummarna hos en strulig bilhandlare.

För att fokusera på bilen är jag positiv. Dock kunde jag inte köra alla planerade leveranser med den. Cirka 20 mil användes bilen under testveckan. Jag la ut presenning över hela lastutrymmet och körde en två kubik fastighets-sanering till återvinningcentralen. Ett jobb som väntat sedan juli så ni kan nog förstå varför man inte kör det i privat bil. Även en last riktigt stora ATV däck och en service-maskin fick skjuts till en ÅF. Inga problem kan intygas.

Jag som lastar stående och skrymmande last som möblemang, ljud & ljud / PA-system är nöjd. Ska jag investera i en Sprinter kommer vi ha fäst-öglor längst hela innerväggspanelerna på vårt fordon. Där är det ett rejält plus att vi körde high-tops bilar med några extra dm till tak ;)

Gpsen la jag inte ner tid på. Körde med egna Garmin och mobilens GPS de få gånger jag behövde den. Räckte med strulet att ansluta min Android telefon till bildens intercom och BT musikanläggning. Tjugo sekunder av blåtands-streamad Spotify musik sen låste sig systemet och man var tvungen att navigera sig genom de invecklade menyerna för att avaktivera och omaktivera Blåtands funktionen. återansluta Mercedesen i telefonens blåtands lista.. -För att tjugosekunder senare låsa sig på nytt och så får man börja om. Inget man lägger dyrbar arbetstid på under uppdrag. Det går att ansluta annat än Iphones till bilens blåtandssystem men det är fullt av buggar och strul så man blir mer förbannad än nöjd. Samtal kopplar man lätt in i hytten via blåtand så det ska jag inte klaga på.

Bränsleekonomi, ergonomi, tekniklösningar och annat hann jag inte lägga så mycket tankearbete på. Bilen gjorde sitt jobb. Inget mer eller mindre. Jag hade komprimerat de uppdrag jag tänkt använda bilen till från fem arbetsdagar till två så jag hade rätt dåligt med tid. Att jag sen inte kunde använda bilen till vissa uppdrag p.g.a. kostnadsrisken för eventuella skador vid last och lossning blev bilen ståendes tre dagar då jag ändå fick ta egna fordonet. Jag är väldigt nyfiken om någon fick betala ev. skador som uppstod under testveckan?

Jag kan prisa back-kameran för att vara ett lysande tekniskt hjälpmedel. Det och backspeglarna gjorde fickparkering till en dans. Jag som ändå är van vid Iveko och Peugeot skåpbilar och små lastbilar utan denna förmånen blir lite osäker i kläderna var man har fordonet när man inte kört det så mkt. Svängradien är grym för en såpass stor bil. Ibland kunde man vända på en snäv bakgata. Ibland fickparkera på parkeringshusets snävaste bilparkering, även om jag stack ut nästan två meter bakom arslet, men alla sätt är bra utom de dåliga ;)

 

Jag beklagar att jag inte kunde delta fullt ut i testomgången. Men sist vill jag lägga in en notis om hur äckligt det var att förarsätet var fjädrat såpass mjukt. Något jag inte är van vid ojämn väg och känslan/kontakten med gaspedalen varierar vid skump och studs.