Sprintern

Introduktionen med nya testbilen Sprinter fungerade perfekt med vänlige Pierre hos Södertäljefilialen. Testbilen fulltankad med 75 liter diesel, ska det bli kul att prova bjässebussen.  

 

 Den extra allt utrustade automatväxlade bussen kräver lite tillvänjning, En timmes kökörning på Essingeleden gör mig tveksam till om motorns start stoppfunktionen verkligen är miljövänlig. Det finns  många  knappar och menyer jämfört med min mindre fransyska. Fakriksmonterad GPS är väl bra men den är bra primitiv ingen touchskärm eller röststyrning. Det får bli Iphonen som får hjälpa till att navigera. Mercedes har vänligt förberett med USB uttag så det kommer fungera smidigt.  Det piper o blinkar nära vägräcken och med bilar runtikring, extra sidolampor tänds när man vrider på ratten. Xenonlamporna reglerar sig i höjdled under körning, ljuset är helt fantastiskt även i sidled. Känns som  en safariutflykt att prova mörkeregenskaperna,  dagsljuskänsla in i skogen mitt i natten.

 

Lastutrymmet är helt enormt, fick hjälp av sonen att lasta in lite möbler som ska norröver. Den extra trappan i bak gör att man bara går rakt  in med soffor och sängar. Den här demobilen har inklädda sidor oömt o bra, lite flera lastöglor skulle dock sitta fint.

 

Körställning och den fjädrande fasta förarstol gör att förväntningarna inför dagens 50milatripp är på topp.lätt lastad i stadstrafik är bussen verkligen en sprinter, 163 kusar och bra automat gör den riktigt kvick. På sjuttitalet skulle den konkurerat med personbilar som kallades GT,,, tänk att ha bli frånaccelererad av en tre meter hög sex meter lång dieselbuss när man själv satt bakom ratten i en mini CooperS

Återkommer med landsvägstestrapport från norr där ska visst vägar vara bortspolade av regn sista dagarna