Hämtade ut Sprintern i Mölndal på Fredagen. På utsidan så jag genast skillnad mot min några år äldre Sprinter.Fronten hade fått kromade ribbor i grillen mot den gamla som har svart tråkig plast.Det ger den nya Sprintern ett elegantare utseende och tillsammans med dimljusen ser den i viss mån sportigare ut,om nu en bil i denna storleken kan bli sportig.Backspeglarna har fått en ny säkerhetsdetalj i form av en triangel i vardera backspegel.Dessa lyser gult när du svänger åt höger och vänster.Svänger du åt höger tänds höger triangel och tvärt om när du svänger vänster.Detta skall fånga din blick åt det håll du svänger så att du blir uppmärksammad på trafiken ,cyklister och gående som ev finns i närheten av bilen när du skall svänga.Det fungerar bra tycker jag,man blir mer medveten om hur trafiksituationen ser ut.
När du kör om en bil tänds samma triangel ,men då blir den röd så länge ett fordon finns i området närmast din bil och viktigast av allt ,den gör dig medveten om att din finns en bil i "döda vinkeln". Detta system fungerar mycket bra.
I övrigt är det ingen skillnad mot den äldre Sprintern om man tittar vidare på utsidan av bilen.Backkameran ser "ball"ut där den sitter på taket och den gör sitt jobb när du skall backa.
Lika elegant som den nya fronten är, lika tråkig blir upplevelsen när man öppnar förardörren. Det är som om man lyssnar på en gammal "stenkaka" med Jössi Björling och man tror att senaste versionen skall låta bättre.Här är det inte mycket som har hänt sen den förra modellen. Det som drar mina blickar till sig är displayen på stereon.Den är i en ny design och full med finesser. Det som sen står på tur är ratten,även den har fått modernare design ,men funktionerna i ratten är dom samma som i det äldre syskonets ratt. I övrigt är inredning och knappar det samma som hos den äldre bilen och jag vet inte om man kan kalla den för en ny bil ,när det egentligen bara är fronten ,ratten ,stereon och en del tekniska säkerhets detaljer och finesser som skiljer dom åt. Det verkar som man har resonerat att bilen är så komplett som den kan bli på in och utsidan för att sedan inkludera ett antal tekniska finesser som gör sitt jobb ,men som inte i det stora hela syns vre sig på utsidan eller insidan.Bilen är trevlig att köra och jag upplever den inte som stor.Växellådan växlar väldigt mjukt och motorn har bra respons vid gaspådrag.Fjädringen är lite "stötig" när bilen inte har någon last ,men med last blir den mjukare i sitt uppförande på vägen. Ett problem som finns på den äldre modellen och som återkommer även på denna är att bilen när den är tom och man kör på våt asfalt så får den väldigt lätt sladd om du svänger i en rondell och dyl. Men det finns anti sladd ,anti spinn och allt vad det heter och det systemet fungerar bra. Utan dessa system skulle det nog bli svårt att hålla bilen på vägen på vintern.