Igår fick jag hämta den Sprinter jag skall prova under en vecka. Det är alltid en speciell känsla att hämta en bil som är helt ny, min stod på 33km vid överlämnandet. Först fick jag en rundvandring med säljaren där vi tittade runt i bilhallen på Bilgruppen i Lund. Därefter berättade han om nyheterna på Sprintern där sidvindsassisten nog är den säkerhetsfunktion som jag tror man kommer att ha nytta av flest gånger. Denna typ av skåpbilar har tidigare varit mer eller mindre känsliga för sidovind, så jag hoppas det kommer att blåsa i veckan.
Nya Sprintern är verkligen behaglig att köra, speciellt med tillvalet fjädrad förarstol. Jag tycker det är synd att denna stol inte är standard för den kompenserar verkligen för det styvare chassiet som en Sprinter har jämfört med en personbil. Ratten har lagom storlek och nödvändiga spakar når man lätt. Även instrumenten är tydliga och lättavlästa. Testbilen är utrustad med diverse elektroniska hjälpsystem för att göra färden säkrare och miljövänligare. Start och stoppsystemet tycker jag att Mercedes har lyckats bra med, bilen rullar iväg nästan direkt när jag släpper bromsen trots att motorn behöver startas. Det känns som att bilen rullar iväg lika fort som det tar att flytta foten från bromsen till gaspedalen. Perfekt system i stadstrafik där man står stilla ganska länge i köer. Systemet för döda vinkeln är ett bra komplement till de perfekta backspeglarna. Det är inte mycket som kan gömma sig i döda vinkeln på min testbil efter att jag har ställt in speglarna rätt, men systemet är en bra påminnelse till föraren.
Systemet som varnar att man håller på att lämna sitt körfält är också en riktigt bra funktion. Struntar man i att blinka när man gör körfältsbyte så blinkar det, detta kan indirekt leda till att förare blir mer noga att alltid använda blinkers.
Tittar jag under motorhuven så är det mer än gott om plats för glödlampsbyte, kontroll av vätskor osv. Allting är lätt att hitta under huven.
Backkamera är ett tillval som både förhindrar olyckor men som också sparar värdefull tid när man skall backa nära något, men gör även föraren till kung på fickparkering. Bilden som visas har en måttskala utritad i bild för att man lätt skall kunna bedömma avståndet till hinder bakom bilen.
Lastutrymmet är klätt i plastskivor för släta väggar. Med lite skenor i väggarna så går det att transportera nästan vad som helst i denna bil.
Den inbyggda navigatorn pratar givetvis svenska och är väldigt tydlig i sina instruktioner. På displayen kan man få ut mycket information om vägen, allt beroende på hur mycket man ställer in att den skall visa. Det jag saknar på navigatorn är en pekskärm som komplement till knapparna. Navigatorn är enkel att använda och kräver knappt att man öppnar instruktionsboken om man är van att använda andra navigatorer.
Växellådan växlar mjukt och fint under normal körning, vissa växlingar känns inte alls utan det är varvräknaren som visar att växling har skett. Tillsammans med den stora dieselmotorn på 163 hk så känns det att det finns kraft tillräckligt för både full last och tungt släp bakom. Trots kraften så verkar denna kombination med automat och stark dieselmotor gå ganska snålt. Jag har inte kört ecodriving men hamnar ändå på ca 0,8 liter per mil på lite längre sträckor.
Ljudvolymen i kupén är riktigt låg. I många skåpbilar med plåtskåp kommer det mycket buller från lastutrymmet men testbilen är väl isolerad från detta. Motorn hörs svagt i kupén men det är inget som stör ett vanligt samtal med passagerarna.
Stolarna är tygklädda i ett material som känns tjockt och slitstarkt, troligen kommer det att hålla för många års nötande från grova arbetskläder.
Mer intryck kommer senare
Mikael
SkånePyro