Inte överens med värmen än...

Får inte till det med värmen i bilen tycker jag. Ena stunden är det varmt och skönt och då får den för sig att det är för varmt och blåser en massa kalluft. Får inte till någon värme till mina kalla fötter.

 

Är lite förundrad över hur man kan ha en radio som ska klara av att ta emot streamad musik eller att man kopplar in sin egen telefon/mp3 osv. men sedan har ett helt kasst högtalarsystem. Jag personligen vill ha lite mer "tunggung" och känna musiken när jag susar fram. Det är vardagslyx för en småbarns förälder det! :-D
Nu är det mer lågbudgetskrammel som ger mig små rysningar.

Är fortfarande nöjd med hur bra sakerna i skåpet ligger still! 
Med tanke på att det är alldeles för lätt att köra alldeles för fort med bilen så är jag klart imponerad över hur antiglid golvet är.
Provade att köra över tillåten hastighet på de små slingrande vägarna hem ifrån mina föräldrar idag och bilen låg galant i kurvorna trots farten och grejorna i skåpet låg där jag lagt dem!?! Helt fantastiskt!
Rent körmässigt är bilen en glädje tycker jag!
Har dock inte riktigt förstått mig på det där med funktionen för att förhindra kast vid kraftig sidvind. Än så länge har den bara resulterat i att bilen bromsar till på ett hjul när jag kör på väldigt ojämt underlag och det är det när man ska ut på fälten och köra. Blir lite snopet när det liksom bara rycker till i bilen lite snabbt.

Det kanske går att välja till eller om det eventuellt blir för trångt, men jag saknar faktiskt ett armstöd på förarstolens andra sida. Är van vid det och gillar det.

 


 

 

 

Nu är vi på gång, jag och "stjärnan"!

Hämtade ut "stjärnan" i fredags. En trevlig ung herre vid namn Emil visade mig bilen och förklarade i väldigt stora drag vad den har för utrustning och vilket drivmedel den förbrukar. Jag ville inte att han skulle visa några inställningar och annat i detalj. Tyckte det kunde vara intressant att testa fram hur sakerna fungerar utan instruktionsbok eller hjälp från någon "Mercedes-kunnig".  

Började redan på parkeringen utanför bilfirman trixa med inställningarna. Kunde konstatera att gränssnittet på instrumentpanelen kommunicerade på tyska och stereodisplayen körde svenska. Den här "stjärnan" som jag kör är inte utrustad med navigator, men den har telefon och musik över blåtand. Vilket jag givetvis ville ha att fungera innan jag lämnade bilfirman. Det tog två minuter att få bilen uppkopplad mot en iPhone5 och mina spellistor på Spotify kunde spelas upp med ovanligt bra ljudåtergivning för att vara en "paketbil" med rymlig kupé. Trodde först det var en pekskärm som ljudsystemet var uppbyggt på men så var inte fallet. Klurade ut hur man skulle styra med piltangenter och trycka ok o.s.v., kändes lite gammalmodigt på en så ny och snygg bil. Storleken på skärmen kunde ha varit större och gärna att den hade gått att vinkla ut mot föraren med ett enkelt knapptryck. 

Dags att ge sig ut på uppdrag till okänd adress. Kopplade upp min navigatorapp WAZE i iPhone5´an och slog in adressen. Ljudet från navigatorn kom ur bilens högtalare vilket var skönt, varje gång det kom en ny instruktion från navigatorn så sänktes musiken i bilens stereo då det var iPhone5 som för tillfället levererade allt ljud. Började köra mot adressen och fick ett mobilsamtal. Ett knapptryck på ratten och jag svarade. Musiken som streamades från iPhone tystande givetvis helt under samtalet. Navigatorn fortsatte dock att ge instruktioner. Frågade personen som ringt om denne hörde några navigationsinstruktioner eller om det lät annorlunda då jag körde telefoni via blåtandssystemet. Har varit med om att det kan låta lite "burkigt" i andra bilar. Fick till svar att det lät bättre än vanligt och inga navigationsinstruktioner hördes. Bara plus för blåtandsfunktionaliteten! 

När vi ändå är inne på elektronikleksakerna i bilen så kan jag passa på att visa backkameran. 

Lite ovant till en början, men i kombination med stora sidospeglarna så gillar jag den mer och mer.

Väl framme på den okända adressen, som visade sig vara en förskola, skulle jag leverera en sandlåda. Kändes nästan fånigt att lasta in en ensam liten sandlåda i det stora lastutrymmet. Inga problem alls att få in den genom sidodörren. på bredden... Hade lätt gått att ställa in den på höjden med. ;-)

  

Fredagen resulterade i glada barn, glada förskolelärare, glad förare...

Snart slut på helgen. Längtar redan till kommande arbetsvecka med "stjärnan".  / Magnus 

Sprinter i helgdagskostymen!

Lördagen fick Sprintern fungera som både vår ordinare bil och byggbil. Dvs jag och min sambo kör dom båda på helgerna utifrån hur dagen ser ut och vad vi ska göra med familjen tex.

Så jag tog en morgontur för att känna på den rejälare på en grusväg. Plockade med min farbror för att få en till tyckare om bussen. Just ljudnivån i bussen är helt på en annan nivå än jag är van trots att min firmabil bara har ett år på nacken. Dock är den ju av ett annat fabrikat.

Men med känlsan av att tystnaden i färden gör att man tror att det är en personbil man åker ger den högt betyg.

Dock lite väl tyst för då hör man saker i kupén som gnisslar och låter. På just denna bil är det något i framrutan och i hyllan ovanför rutan som låter. Nu är det ju inte så att man tror att saker ska ramla ner över en för av alla bilar man kört så är det alltid någon plastdetalj som ligger mot varann och vill låta lite. Har man stereon på låg volym är problemet ur världen.

Varierade körningen med etapper av bra asfalt och riktigt usla grusvägar till rena skogsvägar bortom statlig tillsyn.

En klar vinnare på landsväg rent komfortmässigt! En klar vinnare på grusväg likaså! Och imponerar på den enskilda skogsbilsvägen på fjädringen styvar upp sidogungningen så att lasten inte blandas där bak i skåpet. Ett vanligt problem hos övriga tillverkare. Sen det kända rumpstudset är obefintligt även med tomt skåp där hos andra likvärdiga bussar känns som bakhjulen är i luften då man passerar ett hårdare tvärt gupp  i vägen.

Så med några mil runt i området så är jag även idag fortsatt imponerad av Sprintern.

Min medpassagerare fick äran att köra den, och med en början viss tveksamhet till storleken då denne inte kändes van det så föll det över till en överaskande känsla, då den både känns mindre än den är och att den är lättkörd på alla vis.

"Otrolig" var betyget!

En besvikelse var dock inför testet att fordonet inte försetts med drag. Hade planerat in flera moment under veckan där mitt nya hantverkssläp skulle få följa med men det faller nu bort trist nog.

Har släp med flera dagar i veckan normalt så det hade varit roligt att känna hur denna, speciellt med denna motor och den 7stegs automatlådan vill jobba med vagn.

En bra dag med Sprintern i övrigt!

/Peter

 

Helgens körningar

I Onsdags ringde Anna på Malte Månson och berättade att jag vunnit en vecka med Sprintern och jag var inte riktigt med på noterna då, så det tog ett par sekunder innan jag förstod vad det gällde. Riktigt roligt!

 

Under fredagen var det inte så mycket åkning, men vi kände lite på varann (jag & Sprintern). Den går riktigt fint och lugnt. Men det är bra vrid i motorn det är absolut inga problem att åka längre sträckor i den här. Och den ser ju snygg ut med kromgrill och gråmetalic samt aluminiumfälgar.

Jag lastade två stora påsar med papper i skåpet och det såg så dumt ut när dom två stod alldeles ensamma i hörnet. Skulle kunnat klämma in 100st till och det hade funkat bara fint. Det är riktigt snyggt inne i skåpet

Lördagen bestod av en tur ner till tobaksaffären på hörnet med svärfar. Sprintern och svärfar verkade gilla varandra och det var ju bra. 

Kommer nog att ta en liten längre tur under söndagen, eller det kommer ju ändå att  åkas mycket under veckan?

 

 

En heldag i Enköping på regementets dag

På bilden ovan ses truppföraren för Eskilstuna Skarpskyttekår.

I Eskilstuna finns en intresseförening som heter Eskilstuna Skarpskyttekår, en uppvisningstrupp som utför execis enligt 1846 års reglemente. Denna dag hade vi blivit anlitade att visa upp oss på regementets dag i Enköping. Vi startade tidigt på morgonen och lastade in allt som skulle med. Uniformer, vapen och utställningsmaterial. Såklart är lastutrymmet mer än vad som behövs till detta så allt fick ju utan problem rum i skåpet. När vi kom fram och hade lastat ut allt använde jag och min kollega lastutrymmet som omklädningsrum. Dock finns ingen bild från detta tillfälle...

Eftersom utrymmet är så stort sa vi att skulle kunna ha ett bord och några stolar så man kunde uttnyttja lastutrymmet som en lagom stor loge för två -fyra personer.

Dagen flöt på bra och under tiden vi var på väg hem reflekterar jag över bilens väghållning. Den ligger som klistrad på vägen och även om det är ett stort vindfång och det blåste ganska bra på vissa sträckor så behövs inte så mycket parerande för att bilen ska ligga rätt på körbanan.

Jag vet inte om jag är gammaldags, men jag tycker inte helljusautomatiken fungerar som jag vill att den ska göra, särskilt när man möter bilar. Man bländar bilar mer än nödvändigt eftersom den bländar av försent. Jag vill blända av mycket tidigare än vad automtiken vill. Jag tycker inte denna funktion är nödvändig.

 

Syltburken passade perfekt i dörrfacket :-D

Var och köpte sylt i grannens gårdbutik och tänkte att det kanske inte är lämpligt att ha en ensam sylt burk rulla omkring i skåpet, men här passade den perfekt!
Är visserligen imponerad över hur bra allting hittills ändå står still i skåpet. Hade faktiskt förväntat mig att det skulle rulla omkring och välta mer, men allt har sett ut precis som när jag lastade in när jag sedan lastat ur.
Finns gott om fack inne bilen att ha saker i bara man inte har för stor handväska fast det har man inte så ofta när man jobbar utan mest när man åker privat.

Märkligt att bilen kan gå så väl med tanke på att det knappt finns något unde rmotorhuven på den :-D
Där under är det gott om plats och känns som om det skulle gå och trycka ner något mer roligt, men bilen går kalasbra ändå, så det behövs inget mer. Gillar hållaren till luftfiltret. Kanske kan lägga blöta handskar på tork där ;-)
En detalj som jag verkligen gillar är placeringen av säkringarna. Är så trött på att ligga och krypa på golvet med ficklampa för att komma åt och se. Skitsmart idé!
Saknar dock ordenligt utblås för värme på fötterna. Är oftas kall om dem och är man bara varm om fötterna så brukar man sällan frysa om övriga kroppen.

Provade att köra ut på potatisfältet och det var inga problem att köra där. Det var visserligen väldigt torrt så det blir kanske inte samma resultat när det är blött. Får prova bara det kommer regn först.

Uppdrag 1

Lördag till trots måste ju sprintern testas och får väll skylla mig själv om jag frågade frugan om det inte var dags att rensa loftet! !! Fredags kvällen spenderades att riva kolla och plocka bland gamla kartonger kläder och skrot mm. Så nu är det mycket mer plats på loftet igen returpunkten fick sitt återvinning röda korset mfl blir nog oxå nöjda!!! Och vet ni vad!! Behövde bara åka 1 vända!! O ändå fans det många kubik kvar att fylla i detta enorma lastutrymme. På återseende.

första mötet !

Så kom då äntligen dagen för första mötet med sprintern! 

Hoppsan vad stor den var...  Säljaren var göörtrevlig och tillmötesgående o vi tog en provtur först o tankade upp den. kändes riktigt bra. Frågan är redan hur skall man nu kunna gå tillbaka till sin skåpbil från 2007 ?

 

första intrycket - jaaaaaaa.  :)

Första dagen med Sprintern,

Har kört 185km med Sprintern 316 cdi Blue-tec nu och är positivt överraskad i många hänseenden, motor och växellåda är kraftfulla och samtidigt väldigt mjuka med den 7stegade automatlådan som man i normalt tempo inte märker av! 

Kraft i motorn finns det även så att det räcker i denna relativt stora bil och omkörningar är en fröjd, och det behövs inte en veckas planering.

Har även idag tittat lite närmare på utrustningen i bilen med den utökade radio delen med navigation och handsfree till mobilen, såg att någon haft lite synpunkter på att det inte är touchdisplay som även jag kan hålla med om att detta är synd att så är inte fallet, En annan stort minus är att det är långt till manöver kontrollen som man styr navigationen med vilket gör att det kan vara svårt att nå dit, jag tycker även att skärmen är på tok för liten till denna bil där det finns all plats i världen borde det väl gå att få in en större  skärm!

Små saker som kanske är lite av vane saker som man måste vänja sig vid och det kan jag säga att köra en sprinter det kan man vänja sig vid riktigt snabbt, jag själv är närmare 2m lång o vägen 150kg och jag sitter riktigt bra i Sprintern och stolen och förarmiljön är där inget mer önska av.

Skall bli kul i veckan att se de andra på firman att se lite hur de känner och vad deras intryck är från bilen.
Min fru körde en bit igår och även hon var mäkta imponerad av att den var så lättkörd och följsam, även hon som är lite mindre 166cm lång satt riktigt bra och hade bra sikt och bilen kändes stabil och inte så svajig som visa av konkurrenterna kan vara när man kör på lite kurvig landsväg.

 

Återkommer när vi hunnit köra lite fler km och prova lastutrymmet lite mer, men det kommer att testas ordentligt i veckan!!

 

Mårten

Skånska Tak 

Nu är de första 17 milen körda

Igår fick jag hämta den Sprinter jag skall prova under en vecka. Det är alltid en speciell känsla att hämta en bil som är helt ny, min stod på 33km vid överlämnandet. Först fick jag en rundvandring med säljaren där vi tittade runt i bilhallen på Bilgruppen i Lund. Därefter berättade han om nyheterna på Sprintern där sidvindsassisten nog är den säkerhetsfunktion som jag tror man kommer att ha nytta av flest gånger. Denna typ av skåpbilar har tidigare varit mer eller mindre känsliga för sidovind, så jag hoppas det kommer att blåsa i veckan.

Nya Sprintern är verkligen behaglig att köra, speciellt med tillvalet fjädrad förarstol. Jag tycker det är synd att denna stol inte är standard för den kompenserar verkligen för det styvare chassiet som en Sprinter har jämfört med en personbil. Ratten har lagom storlek och nödvändiga spakar når man lätt. Även instrumenten är tydliga och lättavlästa. Testbilen är utrustad med diverse elektroniska hjälpsystem för att göra färden säkrare och miljövänligare. Start och stoppsystemet tycker jag att Mercedes har lyckats bra med, bilen rullar iväg nästan direkt när jag släpper bromsen trots att motorn behöver startas. Det känns som att bilen rullar iväg lika fort som det tar att flytta foten från bromsen till gaspedalen. Perfekt system i stadstrafik där man står stilla ganska länge i köer. Systemet för döda vinkeln är ett bra komplement till de perfekta backspeglarna. Det är inte mycket som kan gömma sig i döda vinkeln på min testbil efter att jag har ställt in speglarna rätt, men systemet är en bra påminnelse till föraren.

Systemet som varnar att man håller på att lämna sitt körfält är också en riktigt bra funktion. Struntar man i att blinka när man gör körfältsbyte så blinkar det, detta kan indirekt leda till att förare blir mer noga att alltid använda blinkers.

Tittar jag under motorhuven så är det mer än gott om plats för glödlampsbyte, kontroll av vätskor osv. Allting är lätt att hitta under huven.
Backkamera är ett tillval som både förhindrar olyckor men som också sparar värdefull tid när man skall backa nära något, men gör även föraren till kung på fickparkering. Bilden som visas har en måttskala utritad i bild för att man lätt skall kunna bedömma avståndet till hinder bakom bilen.

Lastutrymmet är klätt i plastskivor för släta väggar. Med lite skenor i väggarna så går det att transportera nästan vad som helst i denna bil.

Den inbyggda navigatorn pratar givetvis svenska och är väldigt tydlig i sina instruktioner. På displayen kan man få ut mycket information om vägen, allt beroende på hur mycket man ställer in att den skall visa. Det jag saknar på navigatorn är en pekskärm som komplement till knapparna. Navigatorn är enkel att använda och kräver knappt att man öppnar instruktionsboken om man är van att använda andra navigatorer.

Växellådan växlar mjukt och fint under normal körning, vissa växlingar känns inte alls utan det är varvräknaren som visar att växling har skett. Tillsammans med den stora dieselmotorn på 163 hk så känns det att det finns kraft tillräckligt för både full last och tungt släp bakom. Trots kraften så verkar denna kombination med automat och stark dieselmotor gå ganska snålt. Jag har inte kört ecodriving men hamnar ändå på ca 0,8 liter per mil på lite längre sträckor.

Ljudvolymen i kupén är riktigt låg. I många skåpbilar med plåtskåp kommer det mycket buller från lastutrymmet men testbilen är väl isolerad från detta. Motorn hörs svagt i kupén men det är inget som stör ett vanligt samtal med passagerarna.

Stolarna är tygklädda i ett material som känns tjockt och slitstarkt, troligen kommer det att hålla för många års nötande från grova arbetskläder.

Mer intryck kommer senare

Mikael
SkånePyro

Första mötet!

Hej!

Äntligen på rull! Bestämde en tid på Jemtbil i Östersund för ulämningen av Sprintern. Det gick inte att ungå skönheten där den stod parkerad precis i infarten till återförsäljaren.

Träffade där Niklas Wallberg som snällt tog emot på kontoret och hade lite frågor runt den kommande veckan och vad jag har för behov i vardagen av den kategorin fordon. Efter en stund började Niklas vrida på sej och man såg direkt att han ville visa denna nya skapelse från Mercedes. En genomgång av bilen och en del av finesserna och sen satt jag där bakom ratten. En välskapt bil både till det yttre och inre. En massa knappar att lära sej men heller inget man måste knappa på för att framföra fordonet.

Drar iväg och första turen går genom industriområdet där bilfirmorna ligger. Storleken på buss är den samma som jag kör varje dag i övrigt så det gör mej inget. Men skillnaden är automatlådan som nästan obemärkt drar mej fram genom kvarteren. Kör en gata där jag vet dom har misslyckats med beläggningen och det är så nära personbilskänsla man kan komma då den stora bussens frädring jobbar aktivt och med lätthet. Åker mot det stora köpcentrat för att möta upp sambon och parkerar för säkerhets skull på parkeringen för lastbilar, bussar. Inte för att det är de minsta problem att med hjälp av elektronik samt bussen smidighet att stå bland dom andra svenssonbilarna. Men jag är ju inte ensam och vem vill riskera att få en skada på denna ståtliga pjäs bara för att någon annan inte sköter sej.

Ett överaskande första möte!    I LIKE IT! :-)

/Peter J

Otto Olsson bil, Tomelilla

Fick Sprintern levererad till dörren på firman igår fredag, fick sedan den första turen tillsammans

med en super trevlig Håkan Rosenberg transportbils säljare, han körde en grundlig genom gång av bilen och dess olika finesserna och tillbehör. Det första intrycket är den fina personbilskomforten och kött manöverhet.

Sprintern

Introduktionen med nya testbilen Sprinter fungerade perfekt med vänlige Pierre hos Södertäljefilialen. Testbilen fulltankad med 75 liter diesel, ska det bli kul att prova bjässebussen.  

 

 Den extra allt utrustade automatväxlade bussen kräver lite tillvänjning, En timmes kökörning på Essingeleden gör mig tveksam till om motorns start stoppfunktionen verkligen är miljövänlig. Det finns  många  knappar och menyer jämfört med min mindre fransyska. Fakriksmonterad GPS är väl bra men den är bra primitiv ingen touchskärm eller röststyrning. Det får bli Iphonen som får hjälpa till att navigera. Mercedes har vänligt förberett med USB uttag så det kommer fungera smidigt.  Det piper o blinkar nära vägräcken och med bilar runtikring, extra sidolampor tänds när man vrider på ratten. Xenonlamporna reglerar sig i höjdled under körning, ljuset är helt fantastiskt även i sidled. Känns som  en safariutflykt att prova mörkeregenskaperna,  dagsljuskänsla in i skogen mitt i natten.

 

Lastutrymmet är helt enormt, fick hjälp av sonen att lasta in lite möbler som ska norröver. Den extra trappan i bak gör att man bara går rakt  in med soffor och sängar. Den här demobilen har inklädda sidor oömt o bra, lite flera lastöglor skulle dock sitta fint.

 

Körställning och den fjädrande fasta förarstol gör att förväntningarna inför dagens 50milatripp är på topp.lätt lastad i stadstrafik är bussen verkligen en sprinter, 163 kusar och bra automat gör den riktigt kvick. På sjuttitalet skulle den konkurerat med personbilar som kallades GT,,, tänk att ha bli frånaccelererad av en tre meter hög sex meter lång dieselbuss när man själv satt bakom ratten i en mini CooperS

Återkommer med landsvägstestrapport från norr där ska visst vägar vara bortspolade av regn sista dagarna 

Äntligen!!

Då var den här! !! Trotts att man bara vetat 3 dar att man blivit uttagen som testpilot på en sprinter har dagarna känts som veckor!! Hämtade min testbil av Manfred på Olofsson auto i Norrköping. Möttes av ett vänligt mottagande och en ordentlig genomgång av bilen. Och det intrycket höll i sig de drygt 6 mil jag har hem altså att det är en bil inte en stor transport vagn. Smidig i Norrköpings stadstrafik, pigg och stabil på E22 och smidig på de små smala skogsvägarna som leder hem till mig mitt ute i ingenting. Bästa komentaren fick jag av min dotter här jag manövrerade in sprintern på vår gårdsplan hemma! "Shit jag trodde du skulle provköra en bil, inte en hel lastbil, den är ju större än mitt rum." Nu blir det att sova lite så man orkar med nya äventyr i morgon! ! Tjo. Micke.

Första dagen över

Så kom dagen jag jag väntat på.
På Bil Dahl i Luleå så stod den och väntade Efter lite prat med Säljaren Anders så fick jag nycklarna till Sprintern. Det första jag letade var Cigarettuttaget för laddaren till mobilen. Glädjande nog hittade jag ett usbuttag istället. Och musiken från telefonen strömmade ut på en gång i stereon :) .

Backkameran var kanon nått jag saknar i min "gamla" sprinter tyvärr regnade det när jag hämtade den så man fick kika mellan vattendropparna på skärmen. Andra glädjande saken var de dubbla backspeglarna på var sin sida de är helt kanon, har inte saknat dessa heller på gammeln men nu kommer dom att saknas:(. Efter det andra rödljuset var det som jag funderade stannade motorn eller drömde jag. Lite lägre ljud på stereon och vid nästa rödljus så stod det klart motorn stannade!! och startade så fort jag släppte på bormsen o motorn e ju bara underbar spinner som en katt....  

Efter en liten tur på E4:an så har nog alla små varningsfinesser blinkat mer än en gång. Bäst är nog dödavinkel varningen. Avståndsvarningen och sidhållningsassistenten är för mig kanske inte det viktigaste men dom funkar.