Idag var det småkallt på morgonen vilket innebar att rutorna på Stjärnan behövde skrapas. Kände att jag trots 185cm längd inte riktigt nådde upp, så jag letade i bilen efter motorvärmare/kupévärmare av något slag. Hittade "Standheizung" men har inte klurat ut hur man använder den ännu. Jag har ingen instruktionsbok så vi får se om jag blir tvungen att fråga någon eller om jag löser det via logiskt testande. Imorgon bitti vet vi om jag lyckades lösa det.
Märkte idag då jag med tom bil backade upp på en gård med svag lutning att bilen jobbade ovanligt tungt och luktade lite varmt. Skall testa mer backning i uppförslut imorgon då det är ljust och se om det bara var jag som var lite trött innan middagen eller om det är något annat.
Nu dags för lek med "Standheizung" auf der junge Sterne. Achtung hier kommt Magnus!
Trevlig kväll! / Magnus
Vi har en Mercedes privatbil och har flera gånger helt mysko råkat ut för att bromsarna ligger åt. Även när det var helt nytt genomgånget. Bilen går tungt och hjulen blir varma och det luktar varma bromsskivor/belägg. Det dyker bara upp helt plötsligt och försvinner nästa gång man startar bilen.
Idag inträffade samma fenomen med Sprinter'n! Den växlade inte ned trots att varvtalet var mycket lägre än normalt för hastigheten och det hördes hur tungt bilen gick. När vi parkerade så luktade det varma bromsar om bilen. När vi åkte hem en stund senare så var det inga som helst problem.
Vad kan detta bero på?
Idag har jag kört en hel del mil i väldigt sakta fart på många småvägar. Har nog suttit i bilen drygt 5 timmar och är förvånad över att det inte kändes i baken. Brukar bli rätt mör i rumpan efter några timmar ;-)
Ryggen klarade sig faktiskt bättre än förväntat trots att jag kände att det blev lite jobbigt som jag trodde med tanke på stolen.
Och idag har jag lärt mig att om jag stänger av ECO-knappen så stannar inte motorn vid rödljus eller andra korta stopp :-D
Får dock inte till farthållaren och läsa instruktionsboken gör man ju bara inte.
Igår var jag ute och körde 5 mil på dålig grusväg, suverän fjädring och stolen rätt inställd gjorde färden
otroligt skön.
Så kom äntligen dagen utan regn. Backkameran funkade klockrent även med de lilla ljus som kom vid backningen ikväll. Inget att anmärka på heljuset heller och sidolamporna var bra när man svänger.
Lampan där bak lämnar lite att önska 2 st skulle vara ok, eller allra helst ledlampor det skulle vara bra. Nu när står man för lampan så blir det nästan kolsvart.
Lite hyllsystem där bak så skulle den vara kanon för en rörkrökare som jag, nu är allt spritt på golvet!!
I morgon blir det grusväg då får man verklgen se hur bra isolerad förarhytten är, den verkar ja vara bra på asfalten iaf.
Första uppdraget blev en tur norrut för att hämta dotterns nya hoj. En inknappning av adressen i GPSen så gick det galant, exakt rätt på en gång. Lastningen var lätt på grund av de stora bakdörrarna och ståhöjd i skåpet. De väl tilltagna lastöglorna gjorde fastsurrningen enkel. HDn såg lite ensam ut i det stora skåpet, man hade lätt fått med ett par hojar till.
Sprintern överraskade mig två gånger, när det regnade så började torkarna vifta av sig själva. Det visade sej att jag hade lämnat torkarspaken på intervall, och den känner tydligen själv när det regnar. Andra gången när jag testade mörkerkörning och inte kom överens med helljusspaken, men det visades snart att den bländade av automatiskt vid möte. Lyxigt!!!!
Landsvägskörning är lätt sitter högt, har bra koll och förarstolen är underbar med sin fjädring. På grusväg och ojämt underlag känns den väldigt stabil, sväljer groparna bra utan skrammel.
Men det finns fortfarande kvar ett Sprinter problem. När det är lösa underlag så är det svårt att backa över en typ gräsyta mot ett hus för att komma nära med verktygen när jag arbetar som timmerman, om man inte har extra barlast. Det underlättar med backkameran när man ska ta sats för att komma bakåt.
Då har jag testat nattkörning med Sprintern och den är full av funktioner för att underlätta livet mitt i natten. Till att börja med så är xenonljusen riktigt bra på bilen. De ger ett ordentligt ljus redan med halvljuset inkopplat. Helljusen lyser upp både väg, skyltar med ordentlig styrka. Det kan se fånigt ut när man dagtid ser bilar som tänder ett dimljus när de svänger men faktum är att den funktionen är till stor nytta nattetid när man behöver se runt hörnet innan man svänger. Givetvis har bilen automatisk omkoppling mellan varselljus och halvljus/bakljus. Ett stort plus för ljusvredet som har nästan alla tänkbara kombinationer av belysning som val. Redan när man låser upp bilen tänds all belysning runt om vid mörker och belysningen förblir tänd efter att man låst bilen under den tiden man behöver för att tex hitta till ytterdörren.
När jag skulle fickparkera i mörkret var det inga som helst problem att se i backkameran, vägen syns tydligt.
Mikael
SkånePyro
Värmereglage!
Upplever någon annan att det är krånligt att ställa in temperatur och vart den ska.
tycker att det verkar ovanligt krångligt att hitta rätt där. borde vara lättare med en enkel acc. lika genialt enkel som farthållaren som sitter i sprintern inga konstigheter.
Tycker även att det är synd att en så bra medie enhet borde ha utrustats med pekskärm som hade underlättat inställningarna och även lite röststyrning till gps,en hade inte suttit fel.
Utsikten finns inget övrigt att önska, den är helt suverän och ska man backa detta stora ekipage så hadde inte ens min fru något övrigt att önska.
Till o med hon som är 160 cm kunde manövrera och parkera sprintern bättre än sin egen personbil.
Back kameran gör mycket och de rejäla speglarna också.
Micke.