Blev lite film på Stjärnan idag så nu kan vi kalla den film-Stjärnan

Idag var det småkallt på morgonen vilket innebar att rutorna på Stjärnan behövde skrapas. Kände att jag trots 185cm längd inte riktigt nådde upp, så jag letade i bilen efter motorvärmare/kupévärmare av något slag. Hittade "Standheizung" men har inte klurat ut hur man använder den ännu. Jag har ingen instruktionsbok så vi får se om jag blir tvungen att fråga någon eller om jag löser det via logiskt testande. Imorgon bitti vet vi om jag lyckades lösa det.

Märkte idag då jag med tom bil backade upp på en gård med svag lutning att bilen jobbade ovanligt tungt och luktade lite varmt. Skall testa mer backning i uppförslut imorgon då det är ljust och se om det bara var jag som var lite trött innan middagen eller om det är något annat.

Nu dags för lek med "Standheizung" auf der junge Sterne. Achtung hier kommt Magnus! 

Trevlig kväll!  / Magnus 

   

Mercedessjuka?

Vi har en Mercedes privatbil och har flera gånger helt mysko råkat ut för att bromsarna ligger åt. Även när det var helt nytt genomgånget. Bilen går tungt och hjulen blir varma och det luktar varma bromsskivor/belägg. Det dyker bara upp helt plötsligt och försvinner nästa gång man startar bilen.
Idag inträffade samma fenomen med Sprinter'n! Den växlade inte ned trots att varvtalet var mycket lägre än normalt för hastigheten och det hördes hur tungt bilen gick. När vi parkerade så luktade det varma bromsar om bilen. När vi åkte hem en stund senare så var det inga som helst problem.
Vad kan detta bero på? 

Idag har jag kört en hel del mil i väldigt sakta fart på många småvägar. Har nog suttit i bilen drygt 5 timmar och är förvånad över att det inte kändes i baken. Brukar bli rätt mör i rumpan efter några timmar ;-)
Ryggen klarade sig faktiskt bättre än förväntat trots att jag kände att det blev lite jobbigt som jag trodde med tanke på stolen.

Och idag har jag lärt mig att om jag stänger av ECO-knappen så stannar inte motorn vid rödljus eller andra korta stopp :-D
Får dock inte till farthållaren och läsa instruktionsboken gör man ju bara inte.

Arbetsresa.

Idag blir det en lång resa med fina bilen, det behövs inte så mycket grejer till detta serviuppdrag. Blir att åka mellan Mariestad och Enköping idag. Hittar lätt och rätt med den inbyggda GPS:en, saknar dock en fjärrkontroll att ställa in målet med. Väl framme i Enköping efter 23,5 mils körning, klev vi ur bilen glada och pigga att vara framme och ändå inte trötta. Bilen går väldigt komfortabelt. Jag har och har haft farthållare i många av mina bilar, även denna fungerar bra. Håller jämn fart och aktiveras snabbt och smidigt, som minus till detta farthållare är att man kommer åt fel spak. Man kommer åt köriktningsvisarens spak istället, varför inte få med den på ratten istället som de flesta andra bilfabrikat. Säkerhetssytem är bra men får inte bli för störande, linjevarningen pinglar hela tiden, bilen är ju ganska så bred, man kommer ju nära linjen hela tiden och då pinglar det igen och igen. Stänger tyvärr av den. Måste berömma den fina svängradien, svänger runt som en gammal Volvo 240 suveränt. 

byggdags

Då har man assisterat pappa att förflytta bräder till deras uterum.

Han påpekade att det var en bra bit upp i bilen men njöt sen av komforten och vi fick oss ett gott skratt att det var skönt att slippa låna släp

ärende på löpande band

Igår passade jag på att uträtta en massa ärende.

Bland annat körde jag en leveransrunda till lite kunder jag som wellnesscoach hjälper.

Det som slår mig för varje tur är hur mycket funktioner man aldrig tidigare haft eller ens visste fanns som man nu faktiskt har riktigt bra nytta utav.

Att bilen "piper" och indikerar när man närmar sig andra vägbanan eller den sträckade linjen mot vägkanten har gjort sig påmind både en och två gånger.

En petetess kan tyckas men att det är gummimattor på alla fack gör att allaehanda grejer såsom (i mitt fall..telefon, måttband, kvittoblock, penna m.m slipper kasa runt).

Skumpat fram på grusvägar och då har återigen det fjädrande sätet kommit väl till plats.

 

Första Snön!!!!!

Hej

Nu går det snabbt med inläggen. Det som började så bra i tisdags morse blev kaos under dagen.

Väntade på ett paket/gods till Borlänge som hamnade i Bräcke en skillnadpå 35 mil enkel resa???

Men vi bestämde oss för att göra det bästa av situationen och hämta paketet. Och dessutom testa riktig lång körning.

Och det gick ju riktigt bra, behaglig komfort och ljudnivå inne i kupen. Det blir lite för mycket av det där plingande när man kommer för nära väggrenen på dom smala norrländska vägarna. Men det är en bra grej.

Det är nåt med värmen,, vi är inte riktigt överens än med den än.

Man kunde önska att det fanns mer utrymme att fälla stolen och sättena bakåt. Nåt man fixar med komfortvägg, men då är det ju bara föraren som kan fälla stolen? lösningen är väl 2 stolar istället för en soffa och en stol?

1 mil utanför Bräcke sjönk tempraturen från 8 till 2+ och det började komma snö i regnet!! Så det kommer en vinter i år igen :) Stannade och tog ett kort men det syns ju inte på bilden tyvärr,,, blir iaf glad varje gång jag ser första snön.

På vägen ner till Borlänge tuffade vi på bra med endast ett stop (Sibylla Ljusdal). Och vi var på plats vid 21,00 trötta men ändå nöjda med resan.

Bilen har gett ett bra intryck under dom här dagarna.

Jag kan nog behålla den några dagar till,,,

Söndags utflykt

Tänkte hela dagen att det skulle bli en liten längre resa nånstans? Men så lång blev den inte.

Min granne och jag tog en sväng runt kvarteret med bilen och gick igenom kupen och skåpet.

Den är stor och fin med bra kvalitet.Det är bra förvaringsutrymen. Inga problem med en kaffemugg på instrumentbrädan och en 1,5 liters dricka i dörren. Man kan gömma mycket grejer i den här kupen :)

Testet, veckan och bilen rullar på!

Hade oturen i turen att få testa bilen just den veckan som jag har lite mycket att stå i på firman. Men har testat den mesta körningen under de flesta av dygnets olika faser.

Visst dyker det upp saker som "hur tänkte dom här" och "hade dom inte kunnat....." men i det stora hela imponerar den fortfarande. Som flera påpekar så kan jag inte få kontakt med median via blåtand och värmereglaget kunde ha varit enklare. De båda sakerna skulle säkert få svar fortare än jag skriver detta med pekfingrarna om jag kollade instruktionerna.

Men är av principen att elektronik ska läras utan facit och när dagens teknik är så nära så tror man sej kunna dom alla.

Sambon fick testa den idag och körde både på asfalt och på våra grusvägar. Hon var nöjd över det inre och instrumentering och dess utformning. Hon kör min andra buss utan problem men ger Sprintern högre betyg i körglädje samt komfort och lättkördhet.

Jag skulle kunna föredra lite längre sittdel på förarsätet för att speciellt på längre turer få mer stöd för benen. Annars en ren fröjd med den fjädrande stolen.

Kört den ikväll i höstens första minusgrader och mörker och sedan man rattat hej vilt så fungerar värmen och bilens lyse ger en fullt godkänd ljusbild för dom flesta. Sidoljusen måste jag berömma ytterligare en gång då dom ger en bra sikt när man svängar in på gården.

Kommer i morgon lasta Sprintern för att se hur den beter sej då!

/Peter

Grusväg

Igår var jag ute och körde 5 mil på dålig grusväg, suverän fjädring och stolen rätt inställd gjorde färden

otroligt skön. 

Jaktbilen

Då var det dags för en inre inspektion innan avfärd. För det första, bilen är ju jätte stor! Vilket otroligt utrymme där bak. Nu var den naturligvis inte inredd som ni ser, men jag kan se framför mig att här går att få in både arbetsbänkar, förvaringar av olika slag och ändå ha mycket gott om utrymme för allmän last. Min last denna gång bestod av jaktkläder m.m då jag kom direkt från en jakt. Så kontentan är att den duger även som jaktbil. Kanske man kan tänka sig en krok i taket för viltet...?

Förarhytten är enkel men innehåller det mesta. Denna bil har backkamera, Nav, Aircondition, Automatiska heljus m.m. Det mesta lull lull känns det som. Försökte koppla min tfn via bluetooth, men fick det ej att fungera. Ska testa senare igen. Bra stereo. Man sitter högt, bra speglar som gör att man ser et mesta trotts storleken på bilen, men VARFÖR, sätter man in en backspegel när man inte kan se bakåt...? Knasigt. Hur som haver, första 5 milen med bilen blev avklarade bra. Skön att köra, ligger behgligt på vägen och man känner att man har bra kontroll. Mer utvärderingar kommer.

En dag utan Regn :-)

Så kom äntligen dagen utan regn. Backkameran funkade klockrent även med de lilla ljus som kom vid backningen ikväll. Inget att anmärka på heljuset heller och sidolamporna var bra när man svänger. 

Lampan där bak lämnar lite att önska 2 st skulle vara ok, eller allra helst ledlampor det skulle vara bra. Nu när står man för lampan så blir det nästan kolsvart.  

Lite hyllsystem där bak så skulle den vara kanon för en rörkrökare som jag, nu är allt spritt på golvet!!

I morgon blir det grusväg då får man verklgen se hur bra isolerad förarhytten är,  den verkar ja vara bra på asfalten iaf.

Upphämtning

Dagen D var inne och jag tog mig in till Veho Bil i Örebro för att där hämta ut en splirrans ny Mercedes Sprinter.

Nyligen iordningställd och fixad stod den där och väntade på mig. Mitt första intryck var att den var större än vad jag väntat mig. Grå metallicen lyste i solskenet och det kändes mycket bra. En sådan här bil kan mycket väl komma till pass på gården, kanske. Sen var det dags för inspektion.

Första uppdraget!

Första uppdraget blev en tur norrut för att hämta dotterns nya hoj. En inknappning av adressen i GPSen så gick det galant, exakt rätt på en gång. Lastningen var lätt på grund av de stora bakdörrarna och ståhöjd i skåpet. De väl tilltagna lastöglorna gjorde fastsurrningen enkel. HDn såg lite ensam ut i det stora skåpet, man hade lätt fått med ett par hojar till.

Sprintern överraskade mig två gånger,  när det regnade så började torkarna vifta av sig själva. Det visade sej att jag hade lämnat torkarspaken på intervall, och den känner tydligen själv när det regnar. Andra gången när jag testade mörkerkörning och inte kom överens med helljusspaken, men det visades snart att den bländade av automatiskt vid möte. Lyxigt!!!! 

Landsvägskörning är lätt sitter högt, har bra koll och förarstolen är underbar med sin fjädring. På grusväg och ojämt underlag känns den väldigt stabil, sväljer groparna bra utan skrammel. 

Men det finns fortfarande kvar ett Sprinter problem. När det är lösa underlag så är det svårt att backa över en typ gräsyta mot ett hus för att komma nära med verktygen när jag arbetar som timmerman, om man inte har extra barlast. Det underlättar med backkameran när man ska ta sats för att komma bakåt. 

                                    

Nattkörning

Då har jag testat nattkörning med Sprintern och den är full av funktioner för att underlätta livet mitt i natten. Till att börja med så är xenonljusen riktigt bra på bilen. De ger ett ordentligt ljus redan med halvljuset inkopplat. Helljusen lyser upp både väg, skyltar med ordentlig styrka. Det kan se fånigt ut när man dagtid ser bilar som tänder ett dimljus när de svänger men faktum är att den funktionen är till stor nytta nattetid när man behöver se runt hörnet innan man svänger. Givetvis har bilen automatisk omkoppling mellan varselljus och halvljus/bakljus. Ett stort plus för ljusvredet som har nästan alla tänkbara kombinationer av belysning som val. Redan när man låser upp bilen tänds all belysning runt om vid mörker och belysningen förblir tänd efter att man låst bilen under den tiden man behöver för att tex hitta till ytterdörren. 
När jag skulle fickparkera i mörkret var det inga som helst problem att se i backkameran, vägen syns tydligt.
 

Mikael
SkånePyro

 

Lite funderingar!

Värmereglage!

Upplever någon annan att det är krånligt att ställa in temperatur och vart den ska.

tycker att det verkar ovanligt krångligt att hitta rätt där. borde vara lättare med en enkel acc. lika genialt enkel som farthållaren som sitter i sprintern inga konstigheter. 

Tycker även att det är synd att en så bra medie enhet borde ha utrustats med pekskärm som hade underlättat inställningarna och även lite röststyrning till gps,en hade inte suttit fel.

Utsikten finns inget övrigt att önska, den är helt suverän och ska man backa detta stora ekipage så hadde inte ens min fru något övrigt att önska.

Till o med hon som är 160 cm kunde manövrera och parkera sprintern bättre än sin egen personbil.

Back kameran gör mycket och de rejäla speglarna också.

Micke.