Tåkigt men var tvungen o lämnar bort den redan i morse.. nån Roadshow som den skall vara med på
Men bekantskapen med bilen var en positiv upplevelse. Ekonomin för mina körningar landade på 1.01/mil tror(vet) att min gamla är snålare i förbukningen än denna. men den är ju lite större än -05:an . Har bara fått positiva bedömningar av den när andra har provkört den. "de e ju som o köra en personbil o rapp e den också" är den vanligaste kommentaren. Tycker dock inte om sidodörren till bakutrymmet, den är svårstäng om man inte hjälper till med den andra handen bak på dörren :( , ja man kan ju ta fart när man stänger men det låter inte riktigt bra med plåtskramlet redan nu, hur skall de då bli om 3-4 år??
återkommer med en liten sammaställning i morgon då allt fått smälta in...
Det är med sorg i hjärtat dom jag nu har lämnat tillbaka sprintern.
Jag är djupt imponerad av att man kan ha en bränsleförbrukning på 0,7/0,8 liter per mil i en sådan bjässe men den är också designad för hastigheter mellan 70 och 90, på motorväg så springer det iväg och törsten slår till. Vi har haft kul den här veckan och det enda jag skulle önska vore några led lampor i skåpet så skulle upplevelsen ha varit total. .
Dom verkar ha tänkt ordentligt på säkerheten , gäller alla assistenter plus krockkuddar på både förar och passagerarsidan. Om jag fick bestämma så skulle jag investera i en 5 -6 sitsig modell och bygga en seviceverkstad bak i skåpet.
Nu blir det en återgång till den trista vardagen utan en grå sprinter som resekamrat ;-)
Tack för mig och hoppas ni alla har förstått vilken fantastisk bil det är jag har testat
När jag hämtar Sprintern på Mercedes i Kristianstad får jag reda på att man satt säkerheten först i den nya Sprintern. Låter lovande. Jag gillar att åka säkert!
Jag får en liten genomgång och blir klart överraskad och imponerad över vart tekniken har fört oss nu.
Först och främst finns det en backkamera, vilket är en verklig dröm för mig. Jag är nämligen en katastrof på att backa och att dessutom backa en så här stor bil, som man har lånat, känns inte det minsta lockande. Backkamerna fungerar däremot otroligt bra. När jag är ute på min första provtur lär jag mig däremot lära mig att radion måste vara på för att den ska fungera - de sekunder det tog för mig att förstå att det var det som fattades var en mardröm! Men är radion på och man lägger in backen så sätts kameran på omedelbart och det går att backa tryggt och säkert - som jag önskar att det fanns på våra bilar!
En intressant och förvånande detalj som bilen har är varning för att man kör på de vita sträcken. Om man slumrar till bakom ratten ska man alltså väckas. Jag har inga planer på att slumra till, men däremot visar sig denna teknik vara väldigt bra på små vägar. Vi bor nämligen mitt i skogen, med små smala och slingriga vägar. Vid möten måste man ta åt sidan, särskilt med en stor bil. Sprintern visar sig vara suverän i dessa sammanhang. Dels har jag otroligt bra översikt över vägen. Jag har aldrig haft en så god uppfattning om var på vägen jag ligger som med Sprintern. Och som ytterligare hjälpmedel vid möten, så piper bilen när jag kör på de vita sträcken. Ytterligare en egenskap som jag verkligen önskar att våra andra bilar hade.
En annan helt fantastisk sak är att bilen sköter ljuset automatiskt. Ska det vara varselljud, halvljus eller helljus, bilen avgör. Enastående! Det är så jäkla lätt att glömma bort sig när man kör och råka blända folk, men med denna bil ska det inte vara möjligt. Kan inte vänta på att få testa det i praktiken.
Jag älskar teknik som sköter sig helt själv!
Wow, vilken grej, att få bli utvald till testpilot. Malvina, som egentligen var utvald, kunde inte hämta ut bilen, så det fick bli mitt uppdrag.
Vi som kommer testa sprintern är Malvina Ravenklint, otroligt duktig och van bilförare sedan 30 år, med stort intresse för manualer och tekniska prylar, och jag, som kört bil sedan 1999 och mest tycker att en bil ska ta mig från A till B och blir nervös av tekniska prylar innan jag vet hur de fungerar.
Vi har ett hundföretag och kör ivanliga fall en Ford Transit, skåpbil av betydligt mindre modell.
Problemet med att testa en bil för ett hundföretag är att den helst ska ha hundburar specialbyggda för bilen. Men det första jag gör när jag tittar på en ny bil är att öppna baget för att föreställa mig hur man bäst får plats med många hundar. När jag öppnar skåpdelen på sprintern inser jag att jag kan ha plats med ett helt dagis, och börjar genast fundera på hur man på bästa sätt skulle bygga om den delen för att på det viset utnyttja det bäst.
Tanken går genast till hunddagis som antingen hämtar upp hundar och tar dem till dagiset, eller rullande hunddagis som har bilen som själva utgångspunkten och sedan kör ut till skogen för aktivieter. Den här bilen skulle verkligen vara perfekt för något av dessa ändamål!
Själv har vi många hundar, och ingen bil vi har haft hittills har rymt alla på en och samma gång. Med en liten ombyggnad skulle denna Sprinter utan tvekan göra det, och dessutom rymma ännu fler.
Återkommer efter första körningen...
Sprintern och jag tog motorvägen söderut till Åkersberga. I motorvägsfart så är ljudnivån fortfarande behaglig och man behöver inte höja radion.Jag var även ute på småvägarna i Roslagen, sensorn som känner av kantlinjer pep hela tiden pga dom smala vägarna vi har runt där vi bor. Jag undrar om den går att programera bort istället för att slå av kontakten vid varje resa. Det är behaligare att köra denna automat eftersom man själv kan dra ner eller upp växlarna så att motorvarven blir anpassade efter var man kör.

I går kväll tog jag en tur med mina två äldsta söner ( 18 & 20 ), alla tre tyckte att det var gott om plats
i kupén och vi behövde ej trängas som man vanligtvis gör i andra transportbilar.
Har kört en del mörkerkörning och igår hände något jag inte förväntat mig. Jag kom in på en lång raksträcka som var mycket mörk. Helljuset tändes inte automatiskt och jag undrade vad det kunde bero på. Jag förstod att något störde sensorn. Vid horisonten bakom träden hade solen nästan gått ner och himlen var ljus och det måste ha varit det som störde sensorn. Jag upplever Sprintern som mycket säker att köra och tyst i vanliga hastigheter. På motorväg blir det bullrigare och vägljuden går igenom. Blue tooth stereon fungerar utmärkt och det är smidigt att den kopplar upp min telefon varje gång jag startar och det är mycket bra ljud när jag pratar i telefon. Mycket tacksam för det. Det ska bli med stor saknad jag lämnar tillbaka Sprintern till Landrins i Eskilstuna efter provveckan.