Gott om plats

Denna bilen är  en likadan bil som jag kör i tjänsten. Det som skiljer dom åt är årsmodell och utförande. Jag har en buss med nio platser och den är 3 år gammal nu. Trots skillnaden på årsmodell så ar det ingen större skillnad på in och utsidan. Den nya modellen har mer tekniska finesser och säkerhetsdetaljer. Men det som båda bilarna har gemensamt är att dom är suveräna att lasta prylar i. Trots 9 säten så får jag plats med en 110 liters skottkärra på längden bakom sista soffan.Den får dra 2000kg och ändå kan jag köra med 9 personer med mig inräknat i bussen.I den nyare versionen kan du åka 3 personer och du kan lasta massor innan det blir dax att stänga dörrarna. Dom är båda väldigt fyrkantiga i formen , men det främjar ju också möjligheterna till att lasta mycket. Packåsnor av rang med andra ord. En sak till skiljer dom åt och det är att min gamla körs på gas / bensin och den nya testbilen  på diesel. Här märks också en stor skillnad i motorns vrid och effekt. Gasbilen känns slö medans dieseln känns pigg. Jag uppskattar båda bilarna för deras lastförmåga,men om jag skulle köpa en egen Mercedes Sprinter så skulle det bli en med dieselmotor och bättre stereo. Tack för denna tid!

Då har man lämnat bort den :(

Tåkigt men var tvungen o lämnar bort den redan i morse.. nån Roadshow som den skall vara med på

Men bekantskapen med bilen var en positiv upplevelse.  Ekonomin för mina körningar landade på 1.01/mil tror(vet) att min gamla är snålare i förbukningen än denna. men den är ju lite större än -05:an . Har bara fått positiva bedömningar av den när andra har provkört den. "de e ju som o köra en personbil o rapp e den också" är den vanligaste kommentaren.  Tycker dock inte om sidodörren till bakutrymmet, den är svårstäng om man inte hjälper till med den andra handen bak på dörren :( , ja man kan ju ta fart när man stänger men det låter inte riktigt bra med plåtskramlet redan nu, hur skall de då bli om 3-4 år??  
återkommer med en liten sammaställning i morgon då allt fått smälta in... 

 

 

Även en Mercedes har sina begränsningar

Bilden är tagen för ett år sen när jag var i Indien. Där har man inte råd att köra med ett halvt lass och ej heller ett fullt lass  utan där kör man fullt lass plus ett hysteriskt överlass. Jag har under denna veckan inte fått möjlighet att lasta Sprintern med ett fullt lass. Den har endast lastats med ett 300 liters akvarium, möbler och en gammal 32" tjock tv. Det var det gott

om plats kvar, men samtidigt ville jag inte skada insidan och kanske bli ersättningsskyldig på kuppen. En fullastad Sprinter i ett undanmanöver prov på halkbana är nog ingen höjdare med tanke på bilens höjd och lastens vikt. Det finns gott om möjligheter att surra lasten och det släta golvet gjorde det lätt att flytta sakerna. Som en servicebil med hyllor och fack måste den vara suverän. Men så mycket som dom lastar på fordon i Indien är nog svårt även i en Sprinter.

Även en Mercedes har sina begränsningar

Bilden är tagen för ett år sen när jag var i Indien. Där har man inte råd att köra med ett halvt lass och ej heller ett fullt lass  utan där kör man fullt lass plus ett hysteriskt överlass. Jag har under denna veckan inte fått möjlighet att lasta Sprintern med ett fullt lass. Den har endast lastats med ett 300 liters akvarium, möbler och en gammal 32" tjock tv. Det var det gott

om plats kvar, men samtidigt ville jag inte skada insidan och kanske bli ersättningsskyldig på kuppen. En fullastad Sprinter i ett undanmanöver prov på halkbana är nog ingen höjdare med tanke på bilens höjd och lastens vikt. Det finns gott om möjligheter att surra lasten och det släta golvet gjorde det lätt att flytta sakerna. Som en servicebil med hyllor och fack måste den vara suverän. Men så mycket som dom lastar på fordon i Indien är nog svårt även i en Sprinter.

Snart är det slut på det roliga!

Endast en dag kvar innan man skall skiljas från Mercedesen.Det har varit en trevlig upplevelse att få köra denna bil under en veckas tid.Om jag körde budbil i centrum av Göteborg skulle jag helt klart välja denna bil.Om jag körde bilen längre sträckor utanför "Götet" skulle jag titta efter en bättre stereo,bättre förarstol,om möjligt en annan utväxling på växellådan eller ta en manuell om det får förbrukningen att gå ner. Men i övrigt en trevlig bil som har gott om plats om man vill lasta .

Backspegel

Den här Mercan imponerar verkligen. Allt känns gediget och genomtänkt men det är en sak som jag inte begriper - en innerbackspegel när man har en massiv vägg bakom förarplatsen så man ändå inte ser nåt i den... Vad är den till för?

Ytterbackspeglarna är grymt bra, i alla fall den på förarsidan. Den lilla nederdelen av backspegeln på passagerarsidan känns för smått och pluttigt för att man ska kunna ha full koll i den. Men det är ärligt talat en liten detalj.

Backkameran med hjälpbelysning funkar väldigt bra även om det är lite träning att veta avståndet till saker när man svänger och backar samtidigt och tittar på skärmen från kameran.

sorg

Det är med sorg i hjärtat dom jag nu har lämnat tillbaka sprintern. Jag är djupt imponerad av att man kan ha en bränsleförbrukning på 0,7/0,8 liter per mil i en sådan bjässe men den är också designad för hastigheter mellan 70 och 90, på motorväg så springer det iväg och törsten slår till. Vi har haft kul den här veckan och det enda jag skulle önska vore några led lampor i skåpet så skulle upplevelsen ha varit total. . Dom verkar ha tänkt ordentligt på säkerheten , gäller alla assistenter plus krockkuddar på både förar och passagerarsidan. Om jag fick bestämma så skulle jag investera i en 5 -6 sitsig modell och bygga en seviceverkstad bak i skåpet. Nu blir det en återgång till den trista vardagen utan en grå sprinter som resekamrat ;-) Tack för mig och hoppas ni alla har förstått vilken fantastisk bil det är jag har testat

Säkerheten först

När jag hämtar Sprintern på Mercedes i Kristianstad får jag reda på att man satt säkerheten först i den nya Sprintern. Låter lovande. Jag gillar att åka säkert!

Jag får en liten genomgång och blir klart överraskad och imponerad över vart tekniken har fört oss nu.

Först och främst finns det en backkamera, vilket är en verklig dröm för mig. Jag är nämligen en katastrof på att backa och att dessutom backa en så här stor bil, som man har lånat, känns inte det minsta lockande. Backkamerna fungerar däremot otroligt bra. När jag är ute på min första provtur lär jag mig däremot lära mig att radion måste vara på för att den ska fungera - de sekunder det tog för mig att förstå att det var det som fattades var en mardröm! Men är radion på och man lägger in backen så sätts kameran på omedelbart och det går att backa tryggt och säkert - som jag önskar att det fanns på våra bilar!

En intressant och förvånande detalj som bilen har är varning för att man kör på de vita sträcken. Om man slumrar till bakom ratten ska man alltså väckas. Jag har inga planer på att slumra till, men däremot visar sig denna teknik vara väldigt bra på små vägar. Vi bor nämligen mitt i skogen, med små smala och slingriga vägar. Vid möten måste man ta åt sidan, särskilt med en stor bil. Sprintern visar sig vara suverän i dessa sammanhang. Dels har jag otroligt bra översikt över vägen. Jag har aldrig haft en så god uppfattning om var på vägen jag ligger som med Sprintern. Och som ytterligare hjälpmedel vid möten, så piper bilen när jag kör på de vita sträcken. Ytterligare en egenskap som jag verkligen önskar att våra andra bilar hade.

En annan helt fantastisk sak är att bilen sköter ljuset automatiskt. Ska det vara varselljud, halvljus eller helljus, bilen avgör. Enastående! Det är så jäkla lätt att glömma bort sig när man kör och råka blända folk, men med denna bil ska det inte vara möjligt. Kan inte vänta på att få testa det i praktiken.

Jag älskar teknik som sköter sig helt själv!

Testpilot av en Sprinter!

Wow, vilken grej, att få bli utvald till testpilot. Malvina, som egentligen var utvald, kunde inte hämta ut bilen, så det fick bli mitt uppdrag.

Vi som kommer testa sprintern är Malvina Ravenklint, otroligt duktig och van bilförare sedan 30 år, med stort intresse för manualer och tekniska prylar, och jag, som kört bil sedan 1999 och mest tycker att en bil ska ta mig från A till B och blir nervös av tekniska prylar innan jag vet hur de fungerar.

Vi har ett hundföretag och kör ivanliga fall en Ford Transit, skåpbil av betydligt mindre modell.

Problemet med att testa en bil för ett hundföretag är att den helst ska ha hundburar specialbyggda för bilen. Men det första jag gör när jag tittar på en ny bil är att öppna baget för att föreställa mig hur man bäst får plats med många hundar. När jag öppnar skåpdelen på sprintern inser jag att jag kan ha plats med ett helt dagis, och börjar genast fundera på hur man på bästa sätt skulle bygga om den delen för att på det viset utnyttja det bäst.

Tanken går genast till hunddagis som antingen hämtar upp hundar och tar dem till dagiset, eller rullande hunddagis som har bilen som själva utgångspunkten och sedan kör ut till skogen för aktivieter. Den här bilen skulle verkligen vara perfekt för något av dessa ändamål!

Själv har vi många hundar, och ingen bil vi har haft hittills har rymt alla på en och samma gång. Med en liten ombyggnad skulle denna Sprinter utan tvekan göra det, och dessutom rymma ännu fler.

Återkommer efter första körningen...

Vi testar vidare

Fylld med vitvaror till kund. De som nu har provkört bilen tycker den är väldigt trevlig att köra. Pigg och rolig att köra. Häromdagen blåste det ordentligt och då fick sidvindsassistenten jobba en del vilket märktes på köregenskaperna. Utan den hade det nog varit betydligt ostabilare på vägen med den storleken på bil. Att den varnar för att man överskrider linjerna på vägen har jag personligen fått erfara då jag brukar gena i kurvorna på mindre vägar. Säkert bra, men lite irriterande ibland. Det automatiska hel-halvljuset är praktiskt. Fungerar bra tycker jag.

Hämta mer saker!

Då vart de ytterligare 39 mil körda idag, så hitils har de blivit nästan 80 mil på tre dagar. Denna nya Sprint drog enlig bilens mätare ca 9.1 l/100km på denna resa vilket jag kan tycka är hyfsat då de är ca 1.0 till 1.5l/100km mindre än min 6 år gamla Sprinter. Dock ska den inte köras mycket fortare än 90 km/h för då drar förbrukningen iväg. Vilket inte är så konstigt då de är en bil som väger nästan 2,4 ton tom och har någonstans runt 5 kvadratmeter yta att pressa fram genom luften.

Upplever att den nya Sprintern har en mycket behagligare fjädring, tycker de är mycket personbils komfort. För att inte tala om den 7 stegade automatlådan som gör sitt jobb utan att märkas. Tycker också att motorn känns mycket piggare än jag förväntade mig. Känns också mer och mer som att den är lite behagligare att kliva i och ur den nya Sprinten, kan inte fatta att sänkningen som gjort kan göra så stor skillnad.

Inser nu efter 3 dagar att jag verkligen skulle vilja ha den fjädrande förarstolen även in min gamla Sprinter (växellådan skulle inte vara fel heller).

Testade också den automatiska ljus styrningen  på denna resa och den var ytterst bekvämt. Kan dock konstatera att tekniska saker inte alltid bedömmer sakerna rätt. Kan säga att när lastbils lysen skyms lite av ett krön och bilen slår på helljuset rakt i ansiktet på lastbilsföraren skiner de som en gassande ökensol i Sprinten, när lastbilens förare vill påtala att slå på helljuset rakt i mina ögon gillar jag inte. :) Så lite förfining av styrningen kanske måste göras för denna funktion verkar ta fel på saker ibland. Men där de är motorväg funkar de klockrent, men småvägar där vägen går upp och ner mycket mer får man nog sköta ljuset själv ett tag till.

Hunden gillar också bilen, tyckte inte alls att han skulle kliva ur när jag ville stänga och gå in!

Vardagen

Sprintern och jag tog motorvägen söderut till Åkersberga. I motorvägsfart så är ljudnivån fortfarande behaglig och man behöver inte höja radion.Jag var även ute på småvägarna i Roslagen, sensorn som känner av kantlinjer pep hela tiden pga dom smala vägarna vi har runt där vi bor. Jag undrar om den går att programera bort istället för att slå av kontakten vid varje resa. Det är behaligare att köra denna automat eftersom man själv kan dra ner eller upp växlarna så att motorvarven blir anpassade efter var man kör.

 

 

Gott om plats

I går kväll tog jag en tur med mina två äldsta söner ( 18 & 20 ), alla tre tyckte att det var gott om plats

i kupén och vi behövde ej trängas som man vanligtvis gör i andra transportbilar.

Mot mörkare tider

Har kört en del mörkerkörning och igår hände något jag inte förväntat mig. Jag kom in på en lång raksträcka som var mycket mörk. Helljuset tändes inte automatiskt och jag undrade vad det kunde bero på. Jag förstod att något störde sensorn. Vid horisonten bakom träden hade solen nästan gått ner och himlen var ljus och det måste ha varit det som störde sensorn. Jag upplever Sprintern som mycket säker att köra och tyst i vanliga hastigheter. På motorväg blir det bullrigare och vägljuden går igenom. Blue tooth stereon fungerar utmärkt och det är smidigt att den kopplar upp min telefon varje gång jag startar och det är mycket bra ljud när jag pratar i telefon. Mycket tacksam för det. Det ska bli med stor saknad jag lämnar tillbaka Sprintern till Landrins i Eskilstuna efter provveckan.

Sprinter 2014

Hej på er.

Den rymmer ju hur mycket som helst,En fråga till er som kör Sprinter nu,Är det någon som kört slut på Dieseln än?Ni kan väl skriva hur mycket ni kör så ser vi vem son kör mest för skoj skull.Något som jag märkt om man inte sätter igång värmaren så kommer värmen väldigt fort ändå.och ljuset på den är kanon.men stolarna går inte tillräckligt långt bak, Hade velat ha stolen längre bak.

STEFAN PÅ IVARSSONS BYGG & BETONG

Göteborg - Västerås tur och retur

Göteborg, lördag  klockan är 18:00 och vår resa till Västerås tar sin början.Vid låg fart är Sprintern lika tyst i kupén som en vanlig personbil.När man kommer upp i motorvägsfart ökar vägljudet ,men det är inga problem att prata i normal samtalston med min son.Kör förbi Alingsås och därmed börjar den tråkigaste vägsträckan på denna resan.80 km/t och fullt med fartkameror är inte det roligaste om man vill testa en bil.Jag får ändå möjligheten att testa bilens respons vid gaspådrag och den svarar bra och verkar pigg,trots sin storlek.När jag passerat Vårgårda och vägen blir något bredare  finns möjlighet att köra om.Att göra en säker omkörning är inga problem med denna bilen.Sonen ber mig höja ljudet på stereon ju mer jag ökar farten. Stereon är något av det sämsta jag har hört i en bil.Även om det är orginalstereo och dito högtalare så kan detta paketet inte vara Mercedes stolthet när det kommer till bilstereo.Ju högre man höjer ju plattare ljud blir det och den har  en bas som är lika tråkig som en repris med Susanne Lanefelt.Här har ingen knipit för att ljudet ska bli bra inte.Som tur är fungerar radion i sig själv bra och man får in många kanaler till min sons stora glädje ,då han byter kanal var 30 sek.

Det är nu mörkt ute och jag får möjlighet att testa helljuset.Det fungerar väldigt bra.Ljusbilden når långt framför bilen och jag upplever inte att man måste ha ett par tre stycken Bosch extraljus monterade i fronten för att du skall se vad som finns långt framför bilen. En rolig detalj nu när vi passerat Laxå och kör ut på motorvägen är bränsleförbrukningen. I Göteborg drog den enligt mätaren 8.6 L/100Km när jag körde blandad körning,men nu när jag kört långa sträckor i 100-110 så drog den 10,4. Jag kom aldrig under detta så länge jag körde på motorvägen.Rullar in i Örebro och sittdynan i förarstolen börjar göra sig påmind där bak. Stolen var inget att klaga på så länge det gällde korta sträckor ,men under långa körningar så blir man trött i ändan och stel i kroppen. Min gamla Volvo 945 hade bättre stolar.Nu är det 10 mil kvar och nästan ingen trafik överhuvudtaget,så jag gasar upp bilen i 120 och trycker in farthållaren. Bilen går stabilt på vägen och jag behövde inte bromsa förrän jag kom till en annan del av Köping ,närmare bestämt där vajerräckena ömsom tvåfiligt ömsom enfiligt tar över. En äldre man som missuppfattat vad för typ av väg han kör på får både mig och en polsk lastbilschafför att trycka på bromsen.Detta reder dock ut sig när det blir tvåfiligt för polska lastbilschaffören trycker plattan i botten och jag hänger på och snart är gubben som kör i 60 ett minne blott. Klockan är 21:56 när vi kommer fram till Västerås. Klockan 22:04 sitter jag på en cykel med 4 kalla öl som ligger i en "Ullaredspåse" och  har siktet inställt på stadshuset och det kulturkalas som pågår i staden. Klockan 03:00 går kompisen och jag ut från utestället hattfabriken efter en mycket  trevlig kväll och imorgon söndag är det hemfärd till Göteborg.