Så då närmar sig dagen då det är dags att motvilligt lämna tillbaka pärlan!
Har varit på utbildning i dagarna två, så det har bara blivit transportsträcka.
Inte fyskam. Frost båda morgnarna och det är inte skoj att försöka att skrapa fram rutan när man är 173 cm kort trots det smarta steget i kofångaren.
Kommer inte överens med värmesystemet är det bara för att jag inte kört merca innan?
Nu väntar bara en uppsats til slutredovisning av denna kanoon vecka med sprintern och den svåra separationen i morgon.
Tjing.
Verkar efter försök och läsning i broschyrer som att endast iPhone får anslutas till Sprinterns radio. Surt sa räven, kanske skulle döpa om bilen till iCar? Hoppas dock att det är jag som gjort något fel!
Ja då sitter man här nästan en vecka senare. Men vi tar det hela från början:
Fredagen den 20 september runt fyra tiden hämtar vi ut Sprintern hos Hedin Bil i Trollhättan.
Tuta och kör och ha skoj sa väl säljaren.
Jag gick ut till bilen och det första som slog mig var ett rätt mäktigt yttre utseende. Med grabbsinnet kvar så imponerade den häftiga fronten. Men en viss skepsis fanns nog i mig efter att åkt runt i gamla skralltiga Merca Vito i början på 2000-talet.
Hoppar in bakom ratten och det som slår mig, förutom nybilskänslan, är satan vad rymligt det är.
Kikar runt lite och första känslan är att detta kan vara bra.
Startar upp motorn och rullar iväg.
Första resan så imponerade väl det mesta. Ha-begäret var väldigt högt..
Idag fick Sprintern vara hemma, för det finns ingen dragkrok både på gott och ont. När jag hoppade in i "gammeln" uppenbarade sig skillnaden tydligt.
En kvällstur blev det istället för att leverera ett nytt batteri till dotterns bil.
I den nya sitter man mycket högre och får en bra koll på omgivningen men när man kör känns den inte alls så stor. Gasresponsen är bestämd och den accelerarear nästan som en känd Jamaicansk löpare med samma yrke Usain Bolt,så bilen är redan döpt till Bolten.
Bromsarna tänkte jag inte så mycket på i början, men nu när de blivit inkörda märks skillnaden, det är oroväckande vilken skillnad det är mellan bilarna trots att "gammeln" är ordentligt servad. Jag trodde jag hade bra bromsar med nästan nya skivor men det krävs att man ställer sig på bromsen. Den nya behöver man bara nudda bromsen så suger den till på en gång sedan kommer en markant motorbroms med nedväxling automatiskt.
Skjutdörren går trögt att stänga så den har inte gått i lås vid flera tillfällen, men det kommer en tydlig varning när man börjar köra men dock lite sent så man kan ha kommit ut på vägen.
Lyset i skåpet i originalutförande är svagt.

Hejsan Då har veckan gått och jag hoppas att jag passerar 100mil,Jag såg att det var någon som redan passerat 100 mil.Imorgon blir det lite byggmaterial i bilen,och en resa på ca 18mil,Sedan skall bilen tillbaka till Mikael på Mercedec på orrekulla.Kommer med en mer sammanfattad info om bilen i helgen.
STEFAN PÅ IVARSSONS BYGG & BETONG I GÖTEBORG
Igår gick en maskin sönder och reservdel beställdes ifrån England som skulle komma med TNT till Örebro flygplats idag. Jag laddade för att åka i ilfart, men se det blev inget med det. Delen blev kvar på en flygplats i Belgien så den kommer i morgon.
Nu har vi redan stått still alldeles för länge, så det blev till att åka till den lokala smidesfirman och se om de kunde fixa till något och det kunde de!
Nu kör vi för fullt igen med maskinerna, men sprintern får vila...
Idag var det frost på morgonen när jag skulle skjutsa barnen till skolan och jag blev postivt överraskad av att jag faktiskt nådde att skrapa av rutan!
Med en skrapa med långt skaft och så ståendes på fotsteget i stödfångaren så nådde jag skapligt bra fast jag är kort. Jag blev i alla fall nöjd med resultatet även om det inte blev perfekt :-D
Testbilarnas storlek på ca 10,5m3 lastutrymme har varit en av många storlekar på Sprinter sedan många år tillbaka. Just denna storlek tycker jag är en av de bättre man kan välja om man vill ha en bra mix av ordentligt lastutrymme, hög lastvikt och smidighet i trafiken. Vändradien är bara en aning större än en normal framhjulsdriven familjebil. Dessutom ryms denna storlek på en vanlig parkeringsruta, dock sticker den ut en liten bit. Jag har varit inne på flera mycket trånga parkeringsplatser och har inte misslyckats att parkera den ännu, mycket tack vare backkameran.
Igår körde jag flera mil mycket krokig och dålig landsväg med kraftiga kurvor och dålig asfalt. Trots detta kändes framfarten trygg och säker. Bilen känns stabil i sidled även vid mycket krokig väg och bromsarna har ett ordentligt bett om bromsskivorna. Bromsarna tar omgående när man trampar på bromspedalen och bilen bromsas effektivt utan att bilen niger framåt. Sprintern går att köra i ungefär samma hastighet på krokiga vägar som en personbil.
Tyvärr fanns inget drag på bilen, annars hade jag provat körning med tung släpvagn. Dock känns bilen som en perfekt dragbil. Utväxlingen och motorns styrka fungerar säkert riktigt bra med släp och givetvis är bakhjulsdrift det enda rätta för att dra tunga släp.
Under provkörningen på dåliga vägar märkte jag att bränsleförbrukningen steg en hel del. Men det berodde på mig som förare. De trygga vägegenskaperna i kombination med den stora motorn inbjuder till körning som inte är så bra för plånboken. Men som med alla bilar så går det att köra Sprintern snålt om man vill.
Possitivt med bilen:
mjuka växlingar med automatlådan
motorns prestanda
lastutrymmets utformning och de stora dörrarna
sittkomforten i den fjädrande stolen
bra belysning vid mörkerkörning
navigatorn lätt att använda och tydliga röstinstruktioner i högtalarna
välfungerande elektroniska säkerhetssystem som inte larmar i onödan
välisolerad från däck och motorljud
Negativt med bilen:
sittkomforten i soffan på 3-sits modellen
belysningsvredet saknar upplysta symboler
Det tog sin lilla tid men nu har jag fått en samtal från Mercedes igen och imorgon blir det av, då börjar min vecka med en ny Sprinter.