Ibland kan även en lång bil vara för kort...

Gårdagens uppdrag var att transportera en stor ljusskylt mellan två områden. Tack och lov att vi hade Sprintern. Hade varit betydligt svårare med våra mindre bilar eller släp. Trots det fick en liten bit sticka ut. Vi har dock fått ett nytt behov av bil. En större modell som är lätt att transportera större saker i. De som har kört den vill gärna ha en Sprinter. Mycket tack vare köregenskaperna. Lite tråkigt att inte få ha den kvar.

Det går ju in en hel POLISBIL!

Nu äntligen är dagens arbetspass över. Fick lite extrauppdrag både vid lunchtid och senare på kvällen/natten. "Nu när du har den där stora bilen så kan väl du flytta lite åt mig..." Klart Stjärnan var villig för både ett lunchpass och ett nattpass. Känns i ryggen att man burit ett del. Stjärnan verkade dock inte det minsta trött trots rejäl last. 

Blir tråkigt att återlämna den imorgon nu när jag listat ut hur allt fungerar "Standheizung" fungerade dessutom utmärkt. Bilen var varm och skön imorse när vi skulle åka, så jag gjorde tydligen rätt. Frun i huset följde med på en tur idag och hon tyckte vi skulle köpa den omgående. Rätt bra betyg på en gång... Nu skall jag vila sen blir det en sista dag med Stjärnan imorgon innan slutrapport på allt redovisas. Sov gott! / Magnus 

Hundägares önskan

Skulle önska att båda dörrarna låste i nederkant. Varför? Jo när vi har hundarna i våran andra bil (Caddyn) brukar vi öppna båda dörrarna och sedan stänga den som har låsningen och lämna den andra öppen (gör vi även på Sprintern), för de finns folk som går och stänger in hundar varma sommar dagar. Då är de bra om dom inte kan rycka dörren sned bara för att den inte låser i nederkant.

Världen har alldeles för många ligister!

Snart över!

Så då närmar sig dagen då det är dags att motvilligt lämna tillbaka pärlan! Har varit på utbildning i dagarna två, så det har bara blivit transportsträcka. Inte fyskam. Frost båda morgnarna och det är inte skoj att försöka att skrapa fram rutan när man är 173 cm kort trots det smarta steget i kofångaren. Kommer inte överens med värmesystemet är det bara för att jag inte kört merca innan? Nu väntar bara en uppsats til slutredovisning av denna kanoon vecka med sprintern och den svåra separationen i morgon. Tjing.

Jag kan se...

...skillnaden i höjd på bakpartiet syns klart och tydligt på bilden. Konstatera också att de är mycket lättare att kliva in även utan att använda extra steget. Kan konstatera att jag vill ha extra steget även på min bil.

Stor och lille bror

Kan nog tycka att den nya Sprintern har snyggare design än den gamla! Samtidigt ser man knappt den sänkning som gjorts men kan konstatera att de märks när man kliver i och ur bilen! Minus att stjänan blivit mindre!

Harald får inte komma in!

Verkar efter försök och läsning i broschyrer som att endast iPhone får anslutas till Sprinterns radio. Surt sa räven, kanske skulle döpa om bilen till iCar? Hoppas dock att det är jag som gjort något fel!

Norrlands sol!

Under det kalla halvåret i Norrland står solen ganska lågt, då skulle de vara bra att solskyddet kunde dras ner. Speciellt när framrutan är så hög som den på Sprintern. Denna finness saknas dock på alla bilar. Kanske för att de som konstruerar bilar är i snitt 222 cm långa? Och inte som min fru, 158 cm.

Lagring

Ovanför hytten skulle jag som på min gamla Sprint velat ha ett förvarings fack! Där har jag på min bil spännremmar och diverse andra saker som är bra för att transportera saker.

Maxlast!!

Körde en pall med vikt som motsvarar maxlast!!
Detta märktes inte et dugg på bilen eller dess egenskaper, det var samma god prestanda och vägegenskaper som olastad.

Vi har nu passerat våra 100 mil och vi har varit ett par stycken som varvats om att köra bilen och utvärderat till max.
det har varit allt från mycket last skrymmande last osv. Då vi har ett skiftande jobb med många olika grenar har bilen blivit använd på många olika sätt med lastning och transport, mitt i stan och rakt in i skogen! 

Det som alla påpekar är bilens storlek i jämnförelse med denns utmärkta personbils komfort och att den är så lättkörd.
Många tycker även om dessa lite speciella sakerna som är på dennabil som vi haft tillgång till med kurvljus, lane assist, avståndskontroll och även den automatiska ljusregleringen.

De delar som de olika förarna påpekat som är positivt.

  • Personbilskomfort
  • Motor
  • Automatlåda
  • Stabilitet
  • Säkerhetsdetaljer
  • Bra sikt
  • Förarstolskomfort
  • Inbyggd Handsfree, fungerar perfekt med min mobil.

Bara för att nämna några saker.

Med det vi hunnit med under denna vecka med bilen och på den tid kunna finna något negativt är svårt men det fanns
lite detljer som vi kan påpeka.

  • Ljusregleringen inte belyst???, lite kostigt och jobbigt att hålla på att chansa i mörker!! 
  • Skärmstorlek på navigator o radio skärmen. och ingen touch?????
  • Man känner inte av hastigheterna!! :-)

Vi har varit mycket nöjda med vår vecka med bilen hitintills,och det ser ut som om vi kommer att begära in en offert på
en Sprinter av samma modell dock skall det vara med flak för påbyggnad!

Jag skulle lätt rekommendera Sprintern till allasom är på jakt efter en ny transport bil i denna klassen,
Och allt med att den är dyr stämmer inte ta samma bil och jämnför så skall ni se att den står sig bra mot konkurenter.
Eller snarare den är långt före dem, och till ett konkurens kraftigt pris.

 

MVH
Mårten

Uthämtningen

Ja då sitter man här nästan en  vecka senare. Men vi tar det hela från början:

Fredagen den 20 september runt fyra tiden hämtar vi ut Sprintern hos Hedin Bil i Trollhättan.

Tuta och kör och ha skoj sa väl säljaren.

Jag gick ut till bilen och det första som slog mig var ett rätt mäktigt yttre utseende. Med grabbsinnet kvar så imponerade den häftiga fronten. Men en viss skepsis fanns nog i mig efter att åkt runt i gamla skralltiga Merca Vito i början på 2000-talet.

Hoppar in bakom ratten och det som slår mig, förutom nybilskänslan, är satan vad rymligt det är.

Kikar runt lite och första känslan är att detta kan vara bra.

Startar upp motorn och rullar iväg.

Första resan så imponerade väl det mesta. Ha-begäret var väldigt högt..

 

Skillnad

Idag fick Sprintern vara hemma, för det finns ingen dragkrok både på gott och ont. När jag hoppade in i "gammeln" uppenbarade sig skillnaden tydligt.

En kvällstur blev det istället för att leverera ett nytt batteri till dotterns bil. 

I den nya sitter man mycket högre och får en bra koll på omgivningen men när man kör känns den inte alls så stor. Gasresponsen är bestämd och den accelerarear nästan som en känd Jamaicansk löpare med samma yrke Usain Bolt,så bilen är redan döpt till Bolten.

Bromsarna tänkte jag inte så mycket på i början, men nu när de blivit inkörda märks skillnaden, det är oroväckande vilken skillnad det är mellan bilarna trots att "gammeln" är ordentligt servad. Jag trodde jag hade bra bromsar med nästan nya skivor men det krävs att man ställer sig på bromsen. Den nya behöver man bara nudda bromsen så suger den till på en gång sedan kommer en markant motorbroms med nedväxling automatiskt.  

Skjutdörren går trögt att stänga så den har inte gått i lås vid flera tillfällen, men det kommer en tydlig varning när man börjar köra men dock lite sent så man kan ha kommit ut på vägen.

Lyset i skåpet i originalutförande är svagt.

Sprinter 2014

Hejsan Då har veckan gått och jag hoppas att jag passerar 100mil,Jag såg att det var någon som redan passerat 100 mil.Imorgon blir det lite byggmaterial i bilen,och en resa på ca 18mil,Sedan skall bilen tillbaka till Mikael på Mercedec på orrekulla.Kommer med en mer sammanfattad info om bilen i helgen.

STEFAN PÅ IVARSSONS BYGG & BETONG I GÖTEBORG

Gott om plats 2

Hade 23 tompall som jag var tvungen att frakta bort. Handlastade så det var perfekt med fotsteget bak, gjorde det enklare att

kliva upp. Det skulle nog gå att få in ytterligare sisådär 40 pall, suveränt med stort skåp. Saknar dock lite mer ljus i skåpet

och ett par högtalare så man kan nynna med lite.

Kalla dagar

Version:1.0 StartHTML:0000000105 EndHTML:0000003656 StartFragment:0000002552 EndFragment:0000003620

Ja, det blir kalla dagar framöver. Skrapade rutorna i morse, eller,,, jag är inte så lång så att jag når upp till att skrapa rutorna och då är jag 178cm lång. Så idag tomgångskörde jag lite för länge om man frågar miljönisse.

Jag testade dieselvärmaren i går men då var det inte lika kallt som idag. Dieselvärmare är fint att ha.

Åkte ca 25 mil idag och kollade förbrukningen nästan hela tiden,

Hamnade nånstans 0,9 per mil och då tryckte jag på vid omkörningar , så det är ju riktigt bra!

Vi åkte 3 st på lunch och det var lite trångt åt benen på den som satt i mitten. Men det skulle klagas på nåt, sa han sen när vi kom fram :) Angående parkera och svängradie så märker man inte att den är så stor som den egentligen är.

Anna på Malte Månsson ringde och undrade när bilen kommer tillbaka?  Så man får ställa cyckeln i skåpet efter lunch i morgon. För min Mixto är 40 mil bort (Östersund).

Den är saknad PÄR!!! ;)

Sprintern lastad med fyrverkeriutrustning

På bilden syns lastning av rör för att kunna bränna av proffsfyrverkerier. Dessa finns i en mängd olika storlekar och varje gång jag lastar en transportbil så lägger man ett pussel av detta gods för att det inte skall kunna röra sig under transport. Förrutom dessa rör lastas kartonger med fyrverkeribomber och tårtor samt elutrustning för att trycka av pjäserna. 
Lastutrymmet fungerar bra som förberedelselokal ute på en fyrverkeriskjutning. Det är full ståhöjd i lastutrymmet och det är lika lätt att kliva in i Sprintern genom båda dörrarna. Lite extra belysning i skåpet så blir det perfekt för fyrverkeriförberedelser. Lastrumsbelysningen som satt i provbilen räcker fullt tillräckligt för normal körning. Bilen verkar vara ganska enkel att anpassa för EX-klassning enligt ADRreglementet, vilket gör att man kan transportera större mängder explosiva varor på vägen än utan denna anpassning.
 

Idag skulle det bli åka av!

Igår gick en maskin sönder och reservdel beställdes ifrån England som skulle komma med TNT till Örebro flygplats idag. Jag laddade för att åka i ilfart, men se det blev inget med det. Delen blev kvar på en flygplats i Belgien så den kommer i morgon. 
Nu har vi redan stått still alldeles för länge, så det blev till att åka till den lokala smidesfirman och se om de kunde fixa till något och det kunde de!
Nu kör vi för fullt igen med maskinerna, men sprintern får vila...

Idag var det frost på morgonen när jag skulle skjutsa barnen till skolan och jag blev postivt överraskad av att jag faktiskt nådde att skrapa av rutan!
Med en skrapa med långt skaft och så ståendes på fotsteget i stödfångaren så nådde jag skapligt bra fast jag är kort.  Jag blev i alla fall nöjd med resultatet även om det inte blev perfekt :-D

Bromsar, väghållning och framkomlighet

Testbilarnas storlek på ca 10,5m3 lastutrymme har varit en av många storlekar på Sprinter sedan många år tillbaka. Just denna storlek tycker jag är en av de bättre man kan välja om man vill ha en bra mix av ordentligt lastutrymme, hög lastvikt och smidighet i trafiken. Vändradien är bara en aning större än en normal framhjulsdriven familjebil. Dessutom ryms denna storlek på en vanlig parkeringsruta, dock sticker den ut en liten bit. Jag har varit inne på flera mycket trånga parkeringsplatser och har inte misslyckats att parkera den ännu, mycket tack vare backkameran.

Igår körde jag flera mil mycket krokig och dålig landsväg med kraftiga kurvor och dålig asfalt. Trots detta kändes framfarten trygg och säker. Bilen känns stabil i sidled även vid mycket krokig väg och bromsarna har ett ordentligt bett om bromsskivorna. Bromsarna tar omgående när man trampar på bromspedalen och bilen bromsas effektivt utan att bilen niger framåt.  Sprintern går att köra i ungefär samma hastighet på krokiga vägar som en personbil.

Tyvärr fanns inget drag på bilen, annars hade jag provat körning med tung släpvagn. Dock känns bilen som en perfekt dragbil. Utväxlingen och motorns styrka fungerar säkert riktigt bra med släp och givetvis är bakhjulsdrift det enda rätta för att dra tunga släp.

Under provkörningen på dåliga vägar märkte jag att bränsleförbrukningen steg en hel del. Men det berodde på mig som förare. De trygga vägegenskaperna i kombination med den stora motorn inbjuder till körning som inte är så bra för plånboken. Men som med alla bilar så går det att köra Sprintern snålt om man vill.

Possitivt med bilen:
mjuka växlingar med automatlådan
motorns prestanda
lastutrymmets utformning och de stora dörrarna
sittkomforten i den fjädrande stolen
bra belysning vid mörkerkörning
navigatorn lätt att använda och tydliga röstinstruktioner i högtalarna
välfungerande elektroniska säkerhetssystem som inte larmar i onödan
välisolerad från däck och motorljud
 

Negativt med bilen:
sittkomforten i soffan på 3-sits modellen
belysningsvredet saknar upplysta symboler


 

100 mil har passerat

Nu har jag kört över hundra mil med Sprintern, och det är med blandade känslor. 

Tre fördelar jämfört med närmaste konkurrent

Det finns bra saker med Sprintern, och dom är 

  1. Svängradien
  2. Automatlådan
  3. Elektroniska hjälpmedel

Dock är nackdelarna många

Tycker att den drar orimligt mycket diesel men det beror nog främst på att drivlinan är tungrodd, vidare är den bakhjulsdriven som känns väldigt mycket 80tal plus att det knappast hjälper vid riktigt vinterföre, när man åker olastad.

 

Förvaringsutrymmerna i hytten är inte så många som Renault Master har, och fransosen har även en skrivplatta och laptop bord, det är riktigt smart. Då man tillbringar mycket tid i bilen är det skönt med en större plan yta. Detta saknas dessvärre helt i Sprintern då placeringen på dess "bord" är väldigt avigt.

 

Förstår heller inte varför det ska vara fullhöjd i hytten, då det hade varit väldigt smart förvaring till bland annat spännband och diverse om det utrymmet hade varit åtkomligt från lastutrymmet istället.

 

 

Vidare är lastutrymmet ganska bra, dock inte så bra som i fransosen, eftersom dom ska envisas med att ha ett insteg i hela sidodörrens bredd försvinner en pall plats om man inte bygger något eget, eller köper MB tillbehöret.

 

4 helpall sen är det fullt.

 

Tycker Mercedes borde kolla in marknaden lite så kanske dom också kan lära sig att bygga vettiga transportbilar, för det går inte att hävda att en Sprinter är prisvärd mot sin närmaste konkurrent Renault Master, främst för att det skiljer över 150 000:- på båda bilarna, och som transportbil i yrkesmässig trafik är Mastern bättre!